
Der hersker i øjeblikket en markant uenighed mellem de danske myndigheder om, hvorvidt det er forbundet med livsfare at færdes og fiske i områderne ved Lakolk Strand, Sønderstrand og i Vesterhavet vest for Rømø.
Mens Beredskabsstyrelsen fastholder, at de gamle miner fra Anden Verdenskrig udgør en så alvorlig risiko, at det er farligt for fiskerne at arbejde i området, lyder der stik modsatte meldinger fra både Syd- og Sønderjyllands Politi og eksperter på området. Her vurderes det nemlig, at gæster og badende roligt kan drage til stranden.
Politiet: Badegæster kan trygt springe i bølgerne
Trods Beredskabsstyrelsens advarsler, der har skabt usikkerhed i lokalområdet, forsikrer politiet nu om, at man ikke behøver at frygte for sin sikkerhed som almindelig badegæst. I et svar til en bekymret borger slår Syd- og Sønderjyllands Politi fast, at der ikke er grund til panik.
– “Du kan trygt bade i de udvalgte badeområder ved Rømø. Håndteringen af miner beror altid på en konkret vurdering ift. den sikkerhedsmæssige risiko. Miner som udgør en sikkerhedsrisiko, vil blive fjernet eller destrueret på stedet,” oplyser Morten Beier, supervisor hos Syd- og Sønderjyllands Politi i Esbjerg.
Dermed er politiets vurdering, at de områder, hvor folk færdes og bader, bliver håndteret løbende, så sikkerheden er i top.
Ekspert: Minerne er for længst holdt op med at være farlige
Samme beroligende melding kommer fra Gert Normann Andersen, direktør for Sea War Museum Jutland og Havets Hemmeligheder. Han forklarer, at de mange års ophold i saltvand har gjort det af med minernes evne til at eksplodere.
– “Ingen miner fra 2. verdenskrig er umiddelbart farlige i dag. Den sidste mine som sprang i danske farvande, efter den blev fanget af en trawler, er helt tilbage i 1968. Siden dengang er der ikke eksploderet miner i danske farvande, selv ikke når de fanges i et trawl og er taget op,” lyder det fra direktøren.
Ifølge eksperten er tændsatserne og de elektriske kredsløb tæret op for årtier siden, hvilket efterlader emnerne som ufarlige jernskrot-rester. Han understreger, at selve sprængstoffet i minerne ikke kan gå af ved slag eller ild, men kræver en aktiv tændladning for at kunne detonere.
Beredskabsstyrelsen fastholder advarsel mod fiskeri
Uenigheden bliver mest tydelig, når man ser på situationen for de lokale fiskere. Her vælger Beredskabsstyrelsen nemlig en langt mere forsigtig linje. Styrelsen angiver, at det kan være direkte farligt at fiske i det pågældende område vest for Rømø netop på grund af de gamle efterladenskaber fra krigen.
Denne skarpe vurdering har haft store konsekvenser for fiskeriet i Vadehavet, da frygten for eksplosive fund i nettene bruges som argument for restriktioner og forbud i området. Det står i kontrast til de meldinger, badegæsterne får, og skaber en situation, hvor en fisker og en badegæst får to vidt forskellige sikkerhedsvurderinger af det samme havvand.
Kort over minerne findes endnu
For dem, der ønsker at vide præcis, hvor minerne blev udlagt i sin tid, er oplysningerne ikke forsvundet med tiden. Sea War Museum Jutland ligger inde med omfattende materiale fra krigens dage.
– “Vores museum har alle kort med udlagte miner. De er ikke samlet på ét kort, og der er både søkort og landkort fra første og anden verdenskrig. Nogle af kortene kan ses i udstillingen på vores museer,” forklarer Gert Normann Andersen.
Selvom eksperterne og politiet er enige om, at der ikke er tale om en overhængende eksplosionsfare for badegæster, understreger de dog begge, at man altid skal bruge sin sunde fornuft. Finder man noget mistænkeligt på stranden eller bunden, skal man lade det ligge, markere stedet og straks kontakte politiet, så de rette fagfolk kan tage hånd om det.





