
En 21-årig mand fra Haderslev er blevet idømt en behandlingsdom efter en sag om en række påsatte brande i Marstrup i Haderslev Kommune. Dommen blev afsagt torsdag ved Retten i Sønderborg.
Retten fandt det bevist, at den unge mand i november 2025 ved fire forskellige lejligheder satte ild til skraldespande ved boliger i byen. Ved en af brandene udviklede situationen sig dramatisk, da flammerne bredte sig til et stråtækt hus, som blev totalskadet.
Flere brande på få dage
De første to brande fandt sted natten til den 9. november og natten til den 15. november. Natten til den 16. november blev der anmeldt yderligere to brande med blot 20 minutters mellemrum.
Ved de tre første tilfælde bredte ilden sig til blandt andet hække og plankeværker. Den sidste brand fik langt alvorligere konsekvenser, da et stråtækt hus blev opslugt af flammerne og stod ikke til at redde.
Ingen personer kom til skade i forbindelse med brandene.
Telefonoplysninger indgik i beviserne
Retten lagde blandt andet vægt på, at den 21-årige havde været ude at gå om natten på tidspunkterne, hvor brandene blev påsat.
Derudover indgik oplysninger fra hans mobiltelefon i bevisførelsen. Ifølge retten fandtes der notifikationer fra ChatGPT på telefonen, som gengav kendetegn ved de brande, sagen omhandlede.
Anholdt kort efter den sidste brand
Syd- og Sønderjyllands Politi anholdt den 21-årige godt to timer efter den sidste ildspåsættelse natten til den 16. november.
Under sagen nægtede han sig skyldig.
Han har siden anholdelsen været varetægtsfængslet på en psykiatrisk afdeling.
Ankede dommen på stedet
Efter domsafsigelsen ankede den 21-årige afgørelsen til landsretten.
Retten besluttede samtidig, at han fortsat skal være varetægtsfængslet på psykiatrisk afdeling, indtil landsretten har taget stilling til sagen.






