
Indsendt af Bjarne Lund Henneberg, Jejsing, 6270 Tønder. Dette er et læserbrev. Det udtrykker skribentens eller skribenternes holdning
Den 7. juli er der høringsfrist i forhold til kommunalplantillæget 176-740, der gør det muligt at udnytte området ved Poppelgården, til et byggeri med en højde på indtil 8.5 meter.
Se mere på toender.dk under høringer. (https://www.toender.dk/demokrati-og-indflydelse/indflydelse-og-debat/hoeringer-og-afgoerelser/forslag-til-kommuneplantillaeg-nr-176-740-poppelgaarden-roemoe/, red)
Det er jo ikke første gang, at vi møder planer, som gør det muligt at lave ganske høje og massive byggerier på Rømø. På Lakolk vil man udnytte en forsøgsordning i forhold til kystturisme, som skulle gøre det muligt at realisere et stort strandhotel. SF stemte imod forsøgsordningen i Folketinget, og da hotelprojektet kom forbi byrådssalen, var det også med et nej her. Det var ganske enkelt for højt, og placeringen for tæt på stranden.
Kongsmark fik JA fra alle 31politikere i den daværende kommunalbestyrelse, til en lokalplan, som gav grønt lys, til et hotelhytteprojekt, som har bragt Rømø i fokus i både Danmark og Tyskland, og desværre ikke på den positive måde.
Status på Poppelgården er, at Venstre, Tønderlisten, Danmarksdemokaterne, Liberal Alliance og Slesvisk Parti stemte JA til at lade planen gå i høring. SF, Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti og de Konservative sagde NEJ.
Jeg synes du skal skrive et høringssvar til Tønder Kommune på teknisk@toender.dk, og fortælle din mening om, hvordan området skal se ud i fremtiden. Et skriv til os politikere, vil også blive hilst velkommen hos de fleste. Det vil gøre det lettere at navigere det gode skib “Tønder”, i forhold til Rømø`s udvikling. Vi har brug for turisme, men vi har også brug for at lytte til vores borgere, og
deres ønsker for fremtiden.
Bjarne Lund Henneberg





