
Indsendt af Hans Otto Sørensen, 6780 Skærbæk. Dette er et læserbrev. Det udtrykker skribentens eller skribenternes holdning
Den nuværende debat om en Rema-butik udenfor Toftlund by og en mulig kommende debat om en Netto-butik ved krydset i Tvismark på Rømø rejser nogle helt principielle spørgsmål, som Kommunalbestyrelsen bør forholde sig til.
Det er spørgsmål som: ”Vil man forstærke/fastholde et handelsliv med levende forretninger i centerbyerne, eller vil man langsomt udvande det med en forstærket butiksdød til følge? Vil man sprede butikkerne ud i området, så sammenhængen går tab, eller vil man styrke sammenhængskraften?
Vil man styrke et muligt samspil mellem de lokale forretninger, eller vil man tilgodese fremmede kapitalinteresser?
At give tilladelse til en Rema-butik på det skønne område mellem rundkørslen og det vestlige boligområde i Toftlund forekommer umiddelbart at være en rigtig dårlig idé. Fra den side er der stadig et flot udsyn ind mod Toftlund; det bør ikke ødelægges.
Jeg medgiver gerne, at der aldrig skulle være givet OK / Superbrugsen tilladelse til at opføre den skrækkelige og helt unødvendige rædsel af en vaskehal på modsat side af vejen.
Derfor er løsningen, som Venstres medlem af Kommunalbestyrelsen Poul Erik Kjær foreslår: at give Rema tilladelse til en butik – inde i Toftlund, og ikke lytte til populistiske stemninger.






