
Efter alvorlige advarsler om klubbens fremtid er der nu igen optimisme i Tønder Svømmeklub, som holder til i Tønderhallernes svømmehal. En velbesøgt ekstraordinær generalforsamling har sikret en ny bestyrelse, flere suppleanter og nye frivillige hænder.
For kort tid siden så det alvorligt ud for Tønder Svømmeklub.
Manglende fremmøde til den ordinære generalforsamling skabte stor usikkerhed om klubbens fremtid, og der blev sendt et klart signal om, at klubben kunne være i fare for at lukke, hvis ikke nye kræfter meldte sig.
Nu er billedet heldigvis et andet.
Ved den ekstraordinære generalforsamling den 20. maj lykkedes det at samle opbakning nok til at føre klubben videre. Fremmødet var markant bedre, og stemningen bar præg af interesse, engagement og vilje til at finde løsninger.
Ny bestyrelse er på plads
Tønder Svømmeklub fortæller i et opslag på Facebook, at den ekstraordinære generalforsamling blev gennemført med stort engagement fra de fremmødte.
“Tak for et fantastisk engagement til vores ekstraordinære generalforsamling! 🙏🏊♂️ Den ekstraordinære generalforsamling blev afviklet d. 20.05.2026 kl 19.”
Videre lyder det fra klubben “Jeres spørgsmål, drøftelser og idéer betyder alt for, at vi kan bevare og udvikle vores alles svømmeklub. Vi er utrolig glade for, at vi nu har en ny bestyrelse og en række suppleanter på plads 🙌”
Dermed er den akutte usikkerhed om klubbens fremtid for nu afværget.
Stor interesse blandt de fremmødte
Over for TønderNYT fortæller bestyrelsesmedlem Finn Gløersen, at mødet viste en helt anden opbakning end ved den første generalforsamling.
“vi fik danne en bestyrelse ved den ekstraordinære generalforsamling, der kom 14 stk udenom bestyrelsen. Så svømmeklubben fortsætter, de fremmødte havde masser af spørgsmål og viste stor interesse. Vi fik også 3 suplanter til bestyrelsen. Og 2 stk som gerne ville være instruktør/hjælper.”
Med de nye kræfter på plads er der ikke kun fundet en løsning her og nu. Der er også skabt et bedre grundlag for at arbejde videre med klubbens aktiviteter i den kommende sæson.
Vigtig fritidsaktivitet fortsætter i Tønder
Tønder Svømmeklub har stor betydning for mange børn, unge og familier i lokalområdet. Derfor vakte det også bekymring, da det først stod klart, at den manglende opbakning kunne true klubbens eksistens.
Svømning er for mange både motion, fællesskab og tryghed i vandet. Netop derfor er det en vigtig nyhed for mange i Tønder, at klubben nu fortsætter.
Den nye bestyrelse kan samtidig se frem mod en ny sæson med mere ro omkring det organisatoriske arbejde.
Planlægningen er allerede i gang
Ifølge svømmeklubben er arbejdet med den kommende sæson allerede begyndt.
I opslaget på Facebook skriver klubben videre “Nu kigger vi fremad. Planlægningen af den nye sæson er i fuld sving, og vi glæder os til masser af vandaktivitet, når vi starter op igen i september.” Klubben oplyser samtidig, at information om tilmelding kommer senere.
Det betyder, at medlemmer og interesserede familier allerede nu kan se frem mod en ny sæson efter sommeren.
Stadig brug for flere frivillige
Selv om klubben nu er kommet videre, er behovet for hjælp ikke forsvundet.
Tværtimod understreger klubben, at flere frivillige fortsat vil være en stor styrke i det videre arbejde. “PS: Kunne du tænke dig at give en hjælpende hånd på et hold? Vi har altid plads til flere frivillige kræfter, så kontakt os endelig!” lyder det fra svømmeklubben.






