Debatindlæg: Det er på tide, at vi værner om Rømø.

Indsendt af Hans Otto Sørensen, 6780 Skærbæk. Dette er et læserbrev. Det udtrykker skribentens eller skribenternes holdning

Der er igen forskellige projekter i gang om en kraftigere udnyttelse af Rømø. Nogle foregår helt åbenlyst, andre mere skjult.

Jeg vil opfordre hele kommunalbestyrelsen til at tage en tænkepause, og overveje, hvad er godt for Rømø. Før Øens landskab, kultur, natur og ikke mindst de fastboende, der endnu er tilbage.

Rømø er Tønder Kommunes juvel; den skal vi værne om.

Borgmesteren arbejder videre på det kuldsejlede hotelprojekt på Lakolks Butikstorv.

Han ignorerer fuldstændigt den store folkelige modstand mod dette projekt, samt risikoen ved at bygge i et stærkt stormflodstruet område. Ligeledes ignoreres den store økonomiske risiko for Tønder Kommune, samt ikke mindst de trafikale forhold på Rømø, der i perioder allerede er stærkt udfordrede.

Der høres planer om en Nettobutik ved Tvismark krydset. For min skyld kan der bygges de discountdagligvarebutikker på Rømø, som nogen ønsker at investere i, men de bør koncentreres i Havneby, så dette bliver/forbliver øens egentlige forretningscentrum.

Det kunne være en god idé at flytte vejen til havnen – Nørre Frankel – om bag ved butikken Ny Form, så tæt på kysten som muligt og ned til havnen. Tønder Kommune ejer det meste af dette areal, og har ofret mange penge på det. Så kunne en eventuel Netto eller andre butikker få en fin plads her, og således også styrke de andre butikker i Havneby.

Så ser det ud til at Tønder Kommune åbner op for noget Ferienhotel Kongsmark-lignende projekt ved Poppelgården og på Hollænderstræde. Her vil jeg opfordre Kommunalbestyrelsen, Rømø Lokalråd først og fremmest til at tænke på Rømøs Landskab, kultur, natur og ikke yderligere forværre overudnyttelsen af Rømø, men drage en lære af det skandaleramte Kongsmarkhotel.

  • Related Posts

    Sundhedsreformen kan give Tønder Sygehus flere opgaver og behandlingstilbud

    Nye sundhedsråd skal styrke det nære sundhedsvæsen – og Tønder sygehus kan få en større rolle i fremtidens sundhedsstruktur Mens etableringen af de nye sundhedsråd først bliver en realitet den…

    Tønder er godt repræsenteret på Folkemødet

    Unge, borgmester, kommunaldirektør og skolefolk deltager i demokratiets store møde på Bornholm Mens tusindvis af mennesker i disse dage er samlet på Bornholm til årets Folkemøde, er Tønder Kommune igen…

    Fik du læst disse artikler?

    Sundhedsreformen kan give Tønder Sygehus flere opgaver og behandlingstilbud

    Sundhedsreformen kan give Tønder Sygehus flere opgaver og behandlingstilbud

    Tønder er godt repræsenteret på Folkemødet

    Tønder er godt repræsenteret på Folkemødet

    Rømø Slagteren må dreje nøglen om

    Rømø Slagteren må dreje nøglen om

    Sønderjylland mister tusindvis af unge

    Sønderjylland mister tusindvis af unge

    Cirkus Arena fyldte teltet med magi, latter og imponerende artisteri i Tønder

    Cirkus Arena fyldte teltet med magi, latter og imponerende artisteri i Tønder

    Kan du tale flydende sønderjysk?

    Kan du tale flydende sønderjysk?
    Skip to content