
Johannes Kiil Jensen fra Skærbæk har nu officielt politianmeldt Beredskabsstyrelsen og to af styrelsens ledende medarbejdere. Anmeldelsen blev afleveret på Tønder politistation onsdag, hvor situationen ifølge ham selv udviklede sig til noget ganske usædvanligt.
Jeg kom ind for at anmelde nogle navngivne personer, og pludselig stod der syv betjente omkring mig. Det var ikke ligefrem en almindelig anmeldelse, fortæller han.
Han fik en kvittering onsdag, efter at han insisterede på at få den med det samme. Fredag, da TønderNYT talte med Johannes Kiil Jensen, havde han stadig ikke modtaget kvitteringen i sin e-Boks, selvom betjentene havde lovet, at den ville blive sendt.
Anmeldelse for magtmisbrug og forskelsbehandling
I anmeldelsen retter Johannes Kiil Jensen en skarp kritik mod Beredskabsstyrelsen, kontorchef Jan Thorn og sektionsleder Thyge Moos. Han anklager dem for at have sendt en indskærpelse af et forbud mod rejefiskeri vest for Rømø med henvisning til en forældet bekendtgørelse.
Ifølge anmeldelsen har styrelsen henvist til sikkerhedshensyn i forbindelse med risiko for miner. Men det er netop det argument, som Johannes Kiil Jensen kalder falsk og misvisende.
Danmark blev erklæret fri for personelminer den 5. juli 2012. Ifølge Ottawa-konventionen dækker det hele Danmarks landareal, fjorde, indsøer og havarealer ud til 22 kilometer fra kysten. Alligevel bruger Beredskabsstyrelsen stadig en gammel bekendtgørelse til at forbyde fiskerne at arbejde, skriver han i anmeldelsen.
Han mener, at det reelle formål med indskærpelsen ikke har været at beskytte fiskerne, men at imødekomme et ønske fra Danmarks Naturfredningsforening om at få indført et forbud mod trawlfiskeri i området.
Borger fik anden besked end fiskerne
TønderNYT kunne fredag fortælle, at en borger havde spurgt både politiet og Sea War Museum, om det var farligt at bade i det samme område, som Beredskabsstyrelsen mener udgør en risiko for miner. Både politiet og Sea War Museum oplyste til borgeren, at det ikke er farligt, og at der ikke længere er risiko for, at eventuelle miner skulle sprænge, da tændsatsen er rustet væk.
Oplysningen står i skarp kontrast til den indskærpelse, som Beredskabsstyrelsen har sendt til rejefiskerne, hvor der henvises til fare for sprængning af miner.
Trusler om politianmeldelse fra samme myndighed
Et centralt punkt i anmeldelsen er, at Beredskabsstyrelsen selv har truet fiskerne med politianmeldelse, hvis de fortsætter med at fiske i det område, som styrelsen har forbudt dem at fiske i.
Ifølge Johannes Kiil Jensen er det en klar dobbeltmoral. De samme personer, der har udstedt forbuddet, truer nu fiskerne med yderligere konsekvenser, hvis de overtræder det.
– De truer os med politianmeldelse, hvis vi fisker der, hvor de selv har sagt, at vi ikke må fiske. Samtidig har de selv skabt forbuddet på baggrund af en regel, der burde være slettet for over ti år siden, siger han.
Han peger desuden på, at andre aktiviteter i det samme område fortsætter uden indgreb. Det gælder blandt andet Rømø Motorshow med op til 50.000 gæster, militære øvelser med Herkules-fly og aktiviteter understøttet af Friluftsrådet. Ingen af disse har mødt restriktioner, selvom de foregår i det område, som Beredskabsstyrelsen har markeret som risikofyldt.
Krav om erstatning og ophævelse af forbud
I anmeldelsen kræver Johannes Kiil Jensen, at den forældede bekendtgørelse straks slettes, og at det indskærpede forbud ophæves. Derudover ønsker han, at Beredskabsstyrelsen og de to navngivne medarbejdere erklæres erstatningsansvarlige for de økonomiske tab og den tort, som han mener er påført rejefiskerne.
Han har tidligere forsøgt at få en dialog med Beredskabsstyrelsen. I mails sendt den 1. og 8. juni 2026 bad han om kvittering for sine henvendelser, men modtog ingen reaktion fra hverken Jan Thorn eller Thyge Moos.
Fiskerne står uden indtægt
For rejefiskerne har indskærpelsen haft direkte konsekvenser. Flere har måttet lade deres både ligge, mens de har forsøgt at få klarhed over, hvad der egentlig gælder. Ifølge Johannes Kiil Jensen har forbuddet ramt en hel erhvervsgruppe hårdt, uden at der er blevet taget hensyn til de økonomiske konsekvenser.
Han understreger, at han ikke er imod sikkerhed, men at han ikke kan acceptere, at en forældet regel bliver brugt til at stoppe et lovligt erhverv, mens andre aktiviteter i samme område får lov at fortsætte.
Sagen er nu hos politiet
Med politianmeldelsen er sagen nu formelt overgået til politiet. Johannes Kiil Jensen har tidligere været en central stemme i kampen mod forbuddet mod rejefiskeriet vest for Rømø, og han har gentagne gange kritiseret Beredskabsstyrelsens håndtering af sagen.
Om politiet vil gå videre med anmeldelsen, er endnu uvist. Men for Johannes Kiil Jensen er budskabet klart: Han mener, at Beredskabsstyrelsen har overskredet sine beføjelser og brugt en forældet regel til at ramme en hel erhvervsgruppe, mens andre aktiviteter i samme område får lov at fortsætte.





