
Sommerferien skydes officielt i gang for mange i disse dage, og det betyder tæt trafik på vejene mod vest. Fredag aften valgte Syd- og Sønderjyllands Politi at rulle en af deres ATK-vogne ud på Rømødæmningen for at holde øje med, om de ferieglade bilister huskede at holde farten nede.
Det viste sig at blive en bekostelig affære for en del af de passerende. I alt blev 27 bilister blitzet for at køre stærkere end de tilladte 80 kilometer i timen, hvilket nu udløser en kontant afregning fra ordensmagten.
To bilister må indkassere et klip
For størstedelen af de standsede fartovertrædere stopper sanktionen ved en bøde, men for to af bilisterne får hastighedsoverskridelsen yderligere konsekvenser. De blev nemlig målt til en fart, der er så høj, at det udløser et klip i kørekortet oveni bøden.
Den mest markante hastighedsovertrædelse blev målt til 118 kilometer i timen. Det svarer til en overskridelse på næsten 50 procent af det tilladte på den smalle dæmning, hvor vinden og de skiftende forhold ofte gør høj fart ekstra farlig.
Opfordring til en rolig start på ferien
Hos politiet minder man om, at kontrollerne ikke er sat i verden for at irritere, men for at sikre, at alle når trygt frem til deres sommerhuse og feriedestinationer.
“Sænk farten og hjælp alle sikkert frem i trafikken,” lyder den klare henstilling fra Syd- og Sønderjyllands Politi i forbindelse med tallene fra fredagens måling.
Nu kan de 27 bilister i stedet se frem til at tjekke deres e-Boks for en hilsen, der formentlig gør feriebudgettet en smule strammere, end det var planlagt.





