
Mange danskere undrer sig i disse dage over, at elpriserne er steget markant, selv om solen skinner fra en skyfri himmel, og solcellerne producerer strøm i stor stil.
Forklaringen skal ifølge energiselskabet Norlys findes i den hedebølge, der i den seneste uge har ramt store dele af Europa – og nu også Danmark.
Elprisen er steget med over 60 procent
Den varme uge har sat et tydeligt aftryk på elmarkedet. Den gennemsnitlige rene elpris har i uge 26 ligget på omkring 1,16 kroner pr. kilowatttime i både Vest- og Østdanmark.
Til sammenligning lå gennemsnittet i perioden fra 1. til 21. juni på 0,71 kroner pr. kilowatttime.
Det betyder, at strømmen i den seneste uge har været mere end 60 procent dyrere end i resten af juni.
Lørdag topper elprisen flere steder omkring to kroner pr. kilowatttime, før afgifter, transport og øvrige tillæg lægges oveni.
Varmen øger efterspørgslen
Hos Norlys peger direktør for energiforretningen, Mads Brøgger, på, at de høje temperaturer får både private hjem og virksomheder til at bruge mere strøm – især til køling.
Samtidig har flere europæiske lande oplevet mindre produktion fra blandt andet vindmøller, hvilket også presser priserne op.
– “Der er ingen tvivl om, at det har været en uge ud over det sædvanlige. Vi har ikke set så markant en udvikling som denne siden energikrisen. Som elkunde betaler det sig derfor i høj grad at holde øje med elpriserne i øjeblikket. Forskellen mellem de billigste og dyreste timer er fortsat meget stor,” siger Mads Brøgger.
Aftentimerne er de dyreste
Selv om solen producerer store mængder strøm midt på dagen, ændrer billedet sig markant, når den går ned.
Ifølge Norlys har de højeste priser i denne uge ligget i aftentimerne, hvor produktionen fra solceller stopper, mens mange fortsat bruger strøm til blandt andet madlavning, køling og opladning.
Onsdag aften nåede den rene elpris kortvarigt op på næsten seks kroner pr. kilowatttime.
– “Det har især været i aftentimerne, at vi har set de højeste priser. Når solen ikke længere skinner på solcellerne, men efterspørgslen efter strøm stadig er høj, så skyder elpriserne i vejret,” forklarer Mads Brøgger.
Store prisforskelle i løbet af dagen
Selv om uge 26 har budt på høje gennemsnitspriser, har der fortsat været timer, hvor strømmen har været meget billig.
Midt på dagen har elprisen flere gange været helt nede på få øre pr. kilowatttime, og enkelte timer har endda haft negative elpriser.
Derfor anbefaler Norlys, at forbrugerne flytter så meget af deres strømforbrug som muligt til de billigste timer.
Juni blandt årets dyreste måneder
Ifølge Norlys har den kortvarige hedebølge været så markant, at juni nu ser ud til at blive en af årets dyreste måneder målt på elpriser.
Selv om prognoserne peger på mere moderate priser i den kommende uge, viser udviklingen, hvor hurtigt vejret kan påvirke elmarkedet.
For forbrugerne betyder det, at der kan være mange penge at spare ved at holde øje med elpriserne og planlægge strømforbruget efter de billigste timer på døgnet.





