Brand i transformatorstation udløste omfattende strømsvigt i Sønderjylland

Store dele af det sydøstlige Sønderjylland blev sent fredag aften ramt af strømafbrydelser, efter at der opstod brand i en transformatorstation på Flensborgvej i Aabenraa.

Syd- og Sønderjyllands Politi modtog anmeldelsen om branden klokken 23.32, og kort efter stod det klart, at strømmen var forsvundet i en række større byer.

Tusindvis blev ramt af strømafbrydelsen

Afbrydelsen ramte blandt andet Aabenraa, Padborg, Gråsten og Sønderborg, hvor mange borgere pludselig sad uden elektricitet.

Kort efter midnat oplyste politiet, at strømmen igen var vendt tilbage i Padborg og Sønderborg, mens forsyningsselskabet fortsatte arbejdet med at genetablere elforsyningen i de øvrige berørte områder.

Lidt senere blev der også arbejdet på at få strømmen tilbage til flere mindre byer på Als.

Varmen var årsagen

Den første undersøgelse af branden peger på, at den usædvanligt varme sommernat var årsagen til hændelsen.

Ifølge Syd- og Sønderjyllands Politi opstod branden, fordi en kobberforbindelse i transformatorstationen blev overophedet.

– “Den indledende efterforskning har vist, at der er tale om en overophedet kobber i forbindelse med varmen, der udløste branden,” oplyser vagtchefen.

Strømmen tilbage omkring klokken 02

Forsyningsselskabet forventede, at elforsyningen ville være genetableret i hele det berørte område omkring klokken 02.00 natten til lørdag.

Politiet henviste samtidig borgere til at følge udviklingen via forsyningsselskabernes driftssider, hvor status løbende blev opdateret.

For borgere med akutte problemer som følge af strømafbrydelsen lød opfordringen fra politiet, at de kunne kontakte myndighederne på telefon 114.

Den hurtige indsats betød, at strømmen i løbet af natten gradvist vendte tilbage til de berørte områder, og der er ikke meldinger om personskade i forbindelse med branden.

arkivfoto

  • Related Posts

    39 bilister taget for hastighed i Løjt Kirkeby

    Fredag eftermiddag gennemførte Syd- og Sønderjyllands Politi en seks timer lang hastighedskontrol i Løjt Kirkeby lidt uden for Aabenraa. Kontrollen foregik i en byzone med en hastighedsgrænse på 50 km/t,…

    Filmhold rykker til Bylderup-Bov: Spillefilm fra Aarhus søger ældre finsnitter til optagelser

    Sommeren bliver igen en smule mere filmisk i Tønder-området. Denne gang er det et hold fra filmskolen Super8 i Aarhus, der har udset sig egnen omkring Bylderup-Bov som kulisse for…

    Fik du læst disse artikler?

    39 bilister taget for hastighed i Løjt Kirkeby

    39 bilister taget for hastighed i Løjt Kirkeby

    Johannes Kiil Jensen politianmelder Beredskabsstyrelsen “De truer os med anmeldelse, mens de selv har skabt forbuddet”

    Johannes Kiil Jensen politianmelder Beredskabsstyrelsen “De truer os med anmeldelse, mens de selv har skabt forbuddet”

    Fremover bliver hvert vindmølle- og solcelleprojekt vurderet for sig

    Fremover bliver hvert vindmølle- og solcelleprojekt vurderet for sig

    Ankestyrelsen pålægger Tønder Kommune at ændre styrelsesvedtægten

    Ankestyrelsen pålægger Tønder Kommune at ændre styrelsesvedtægten

    Folkevalgte skal vænne sig til nye takter

    Folkevalgte skal vænne sig til nye takter

    Natteravnene er på gaden under Skærbæk Byfest

    Natteravnene er på gaden under Skærbæk Byfest
    Skip to content