
Store dele af det sydøstlige Sønderjylland blev sent fredag aften ramt af strømafbrydelser, efter at der opstod brand i en transformatorstation på Flensborgvej i Aabenraa.
Syd- og Sønderjyllands Politi modtog anmeldelsen om branden klokken 23.32, og kort efter stod det klart, at strømmen var forsvundet i en række større byer.
Tusindvis blev ramt af strømafbrydelsen
Afbrydelsen ramte blandt andet Aabenraa, Padborg, Gråsten og Sønderborg, hvor mange borgere pludselig sad uden elektricitet.
Kort efter midnat oplyste politiet, at strømmen igen var vendt tilbage i Padborg og Sønderborg, mens forsyningsselskabet fortsatte arbejdet med at genetablere elforsyningen i de øvrige berørte områder.
Lidt senere blev der også arbejdet på at få strømmen tilbage til flere mindre byer på Als.
Varmen var årsagen
Den første undersøgelse af branden peger på, at den usædvanligt varme sommernat var årsagen til hændelsen.
Ifølge Syd- og Sønderjyllands Politi opstod branden, fordi en kobberforbindelse i transformatorstationen blev overophedet.
– “Den indledende efterforskning har vist, at der er tale om en overophedet kobber i forbindelse med varmen, der udløste branden,” oplyser vagtchefen.
Strømmen tilbage omkring klokken 02
Forsyningsselskabet forventede, at elforsyningen ville være genetableret i hele det berørte område omkring klokken 02.00 natten til lørdag.
Politiet henviste samtidig borgere til at følge udviklingen via forsyningsselskabernes driftssider, hvor status løbende blev opdateret.
For borgere med akutte problemer som følge af strømafbrydelsen lød opfordringen fra politiet, at de kunne kontakte myndighederne på telefon 114.
Den hurtige indsats betød, at strømmen i løbet af natten gradvist vendte tilbage til de berørte områder, og der er ikke meldinger om personskade i forbindelse med branden.
arkivfoto







