Blot fire måneder efter minister-exit bliver Mette Kierkgaard ny senior- og socialdirektør i Tønder Kommune

For lidt over fire måneder siden trak Mette Kierkgaard sig som ældreminister, fordi det ikke længere var muligt at forene ministergerningen med hendes mands sygdom. Nu er hun klar til et nyt kapitel i arbejdslivet og vender tilbage til kommunal ledelse som senior- og socialdirektør i Tønder Kommune. Dermed har Tønder Kommune gjort et kæmpe scoop

Tønder Kommune har dermed sat navn på sin nye senior- og socialdirektør. Mette Kierkgaard tiltræder stillingen den 15. august og får ansvaret for nogle af kommunens største velfærdsområder.

Med ansættelsen henter kommunen en leder med mange års erfaring fra både kommuner, staten og Christiansborg. Fremover bliver hun en del af direktionen sammen med kommunaldirektør Lars Møldrup, vicekommunaldirektør Keld I. Hansen og direktør Grethe Høyrup Nielsen.

Borgmester Jørgen Popp Petersen ser frem til samarbejdet og fremhæver den brede erfaring, den nye direktør bringer med sig.

“Vi får en direktør med en helt særlig kombination af erfaring fra både kommunal ledelse, socialområdet og Christiansborg. Mette har stået i spidsen for store forandringer på nogle af vores vigtigste velfærdsområder, og samtidig ved hun, hvordan virkeligheden ser ud ude i kommunerne. Det er en stærk profil, som vil bidrage positivt til udviklingen af Tønder Kommune,” siger Jørgen Popp Petersen.

Kender allerede kommunen

Mette Kierkgaard er bosat ved Ribe og har allerede et indgående kendskab til Tønder Kommune. Som ældreminister har hun flere gange besøgt kommunen, hvor hun har mødt både medarbejdere, ledere og borgere inden for ældreområdet.

Nu ser hun frem til igen at arbejde tæt på den kommunale hverdag, hvor beslutninger hurtigt kan omsættes til konkrete løsninger for borgerne.

“Jeg har altid været drevet af ønsket om at gøre en positiv forskel for mennesker. Det arbejde foregår hver eneste dag ude i kommunerne, hvor medarbejdere og ledere skaber velfærd tæt på borgerne. Det er et meningsfuldt arbejde at være en del af,” siger Mette Kierkgaard.

Hun peger samtidig på, at hun glæder sig til at blive en del af organisationen og bidrage til den fortsatte udvikling af kommunens tilbud.

“Jeg glæder mig til at komme tilbage i det kommunale maskinrum i og omkring Tønder. Jeg ser frem til at lære kommunen at kende og til sammen med medarbejdere og ledere at videreudvikle de tilbud og indsatser, der har stor betydning for mange borgere. Tønder Kommune har stærke faglige miljøer og en tydelig vilje til udvikling, og det glæder jeg mig til at bygge videre på,” siger hun.

Solid erfaring fra velfærdsområdet

Mette Kierkgaard kommer med en omfattende baggrund inden for ledelse og udvikling af den offentlige sektor. Som ældreminister stod hun i spidsen for den landsdækkende reform af ældreområdet, og tidligere har hun haft chefstillinger i både Esbjerg og Viborg Kommuner samt arbejdet i Socialstyrelsen.

Hun er uddannet cand.scient.soc. og ph.d. i politisk sociologi fra Aalborg Universitet. Derudover har hun en Master i Offentlig Ledelse og har gennem sin karriere arbejdet med udvikling og implementering af velfærdsløsninger på både kommunalt og statsligt niveau.

Nyt kapitel efter tiden i regeringen

Den 3. februar 2026 valgte Mette Kierkgaard at forlade posten som ældreminister. Beslutningen kom, fordi hendes mands sygdom gjorde det umuligt at forene de omfattende krav, der følger med en ministerpost, med familiens situation. Hun fortsatte efterfølgende som medlem af Folketinget, men meddelte samtidig, at hun ikke ville genopstille ved det kommende folketingsvalg.

Efter hendes afgang blev posten som ældreminister overtaget af Henrik Frandsen. På det tidspunkt var den tidligere borgmester i Tønder Kommune gruppeformand for Moderaterne i Folketinget, men han forlod gruppeformandsposten for at indtræde i regeringen som ældreminister. Han bestred ministerposten, indtil der senere blev dannet en ny regering.

Nu er Mette Kierkgaard klar til at vende tilbage til en fuldtidslederstilling. Når hun tiltræder den 15. august, får hun ansvaret for senior-, social- og handicapområdet og bliver en central del af den øverste ledelse i Tønder Kommune. Kommunen forventer, at hendes erfaring fra både den kommunale og den statslige verden bliver en styrke i det videre arbejde med at udvikle velfærden til gavn for borgerne.

  • Related Posts

    32-årig sigtes efter trusler med benzin ved bolig i Tønder Kommune

    En 32-årig mand er sigtet i en sag, hvor han ifølge Syd- og Sønderjyllands Politi truede beboere ved en adresse i Tønder Kommune med at sætte ild til deres hus.…

    Myndighederne splitter om minefare i Vadehavet

    Der hersker i øjeblikket en markant uenighed mellem de danske myndigheder om, hvorvidt det er forbundet med livsfare at færdes og fiske i områderne ved Lakolk Strand, Sønderstrand og i…

    Fik du læst disse artikler?

    32-årig sigtes efter trusler med benzin ved bolig i Tønder Kommune

    32-årig sigtes efter trusler med benzin ved bolig i Tønder Kommune

    Minister skærper reglerne: Kommuner får besked om at stoppe ulovlig kønsopdelt svømning

    Minister skærper reglerne: Kommuner får besked om at stoppe ulovlig kønsopdelt svømning

    21-årig dømt til psykiatrisk behandling efter fire påsatte brande

    21-årig dømt til psykiatrisk behandling efter fire påsatte brande

    Myndighederne splitter om minefare i Vadehavet

    Myndighederne splitter om minefare i Vadehavet

    Studenterfest i vente: Skibbroen ruller den røde løber ud for årets huer

    Studenterfest i vente: Skibbroen ruller den røde løber ud for årets huer

    Politiet trækker 01-bevilling tilbage, hvilket giver nyt håb for Skibbroens store festivalprogram

    Politiet trækker 01-bevilling tilbage, hvilket giver nyt håb for Skibbroens store festivalprogram
    Skip to content