To fra Tønder hjalp til med kørsel under Danmarks EU-formandskab

Hjemmeværnet løftede opgaven med internationale delegationer
I 2. halvår 2025 har Danmark haft formandskabet i EU. Det har medført et væld af møder på dansk grund med ministre og delegationer fra hele Europa – og dermed et stort behov for sikker og effektiv transport af gæsterne.

Forsvaret blev aktiveret og tog fat i hjemmeværnet, som viste, at de kan løfte opgaver ud over det sædvanlige. To nye medlemmer af Hjemmeværnskompagni Tønder, Tina Marie Lytken og Benny B. Thomsen, blev udvalgt til denne spændende opgave.

Intens køreuddannelse på Flyvestation Karup

Opgaven begyndte allerede i maj med deltagelse i Københavns Politis VIP-chauffør køreuddannelse på Flyvestation Karup – tre intensive dage med avanceret køreteknik.

Første køreperiode i Aalborg

Den 4. juli mødte Tina og Benny ind på Flyvestation Skalstrup til første køreperiode. Efter grundig instruktion blev bilerne udleveret, og turen gik til Aalborg. Siden har de blandt andet kørt ture i København samt fra Billund til Herning og Billund til Horsens.

Chaufførerne som ansigt udadtil for Danmark

Som chauffør for de forskellige delegationer repræsenterede de danske værter på højeste niveau og sikrede, at gæsterne blev transporteret hurtigt og sikkert rundt. Den danske indsats blev rost af både internationale gæster og arrangører.

For Tina Marie Lytken var et af højdepunkterne topmøderne i starten af oktober, hvor kørslen foregik med politieskorte gennem Københavns gader.

Benny B. Thomsen fortæller: “Det har været en kæmpe oplevelse at få denne opgave til at lykkes. Vi har prøvet ting, som man normalt ikke får mulighed for som hjemmeværnssoldat eller civil.”

Vil du være med i hjemmeværnet?

Hvis man vil høre mere om Hjemmeværnskompagni Tønder eller ønsker at blive medlem, kan man kontakte kompagnichef Kaptajn Keld Jacobsen på 21 70 21 15.

  • Related Posts

    Hans Otto Sørensen var med på natligt rejefiskeri, hvor lille fangst gav indblik i presset erhverv

    Natten til søndag var politikeren og debattøren Hans Otto Sørensen fra Skærbæk med en rejefisker ud på havet vest for Rømø. Turen gav ham et tæt indblik i et erhverv,…

    Debatindlæg: En nat på havet – på togt med en rejefisker fra Rømø

    Indsendt af Hans Otto Sørensen, 6780 Skærbæk. Dette er et læserbrev. Det udtrykker skribentens eller skribenternes holdning  Hvordan kan man snakke med om, udtale sig om, bestemme noget for, hvis…

    Fik du læst disse artikler?

    Hans Otto Sørensen var med på natligt rejefiskeri, hvor lille fangst gav indblik i presset erhverv

    Hans Otto Sørensen var med på natligt rejefiskeri, hvor lille fangst gav indblik i presset erhverv

    Debatindlæg: En nat på havet – på togt med en rejefisker fra Rømø

    Debatindlæg: En nat på havet – på togt med en rejefisker fra Rømø

    TM Tønder gør klar til spillerpræsentation før ny sæson

    TM Tønder gør klar til spillerpræsentation før ny sæson

    Ny forening skal samle kræfterne om uddannelse i Tønder

    Ny forening skal samle kræfterne om uddannelse i Tønder

    Lokal fisker udfordrer havrådgivers syn på Vadehavet “Kender man det lokale område godt nok?”

    Lokal fisker udfordrer havrådgivers syn på Vadehavet  “Kender man det lokale område godt nok?”

    Flere steder i Tønder Kommune får ros i ny madguide

    Flere steder i Tønder Kommune får ros i ny madguide
    Skip to content