Gennemsigtighed på valgannoncerne

Gennemsigtighed i valgkampen: Nye EU-regler kræver åbenhed om politiske annoncer

Med den kommende valgkamp til Kommunalvalg 2025 (KV25) og Regionsvalg 2025 (RV25) træder nye regler i kraft, der skal sikre større gennemsigtighed omkring politiske annoncer.

Et nyt EU-direktiv stiller krav om, at alle politiske annoncer skal oplyse om afsender og finansiering, hvilket skal give vælgerne et klarere billede af, hvem der står bag de budskaber, de møder.

EU-direktiv skal skabe klarhed for vælgerne

Det nye EU-direktiv om gennemsigtighed i politisk annoncering har til formål at bekæmpe misinformation og udenlandsk indblanding i valgprocesser. Direktivet, der trådte i kraft den 10. oktober 2025, kræver, at alle politiske annoncer – uanset om de optræder i traditionelle medier, på sociale platforme eller som valgplakater – tydeligt skal angive:

  • Hvem der har betalt for annoncen
  • Hvem der er annoncens afsender

Dette betyder, at vælgerne fremover nemmere vil kunne identificere, hvilke interesser der ligger bag de politiske budskaber, de eksponeres for. Formålet er at styrke den demokratiske proces ved at give borgerne bedre forudsætninger for at træffe informerede valg.

TønderNYT / SønderjyllandNYT sikrer fuld transparens og lighed

For at leve op til de nye krav og sikre fuld gennemsigtighed for vores læsere, vil TønderNYT / SønderjyllandNYT tydeligt markere alle politiske annoncer.

Du kan læse om gennemsigtigheden for hver enkelt annonce herunder på TønderNYT / SønderjyllandNYT.

Det er vigtigt at understrege, at vi i vores system ikke benytter målretning, så du får vist bestemte valgannoncer. Alle valgannoncer, der er tegnet hos TønderNYT, bliver vist tilfældigt, og vores læsere/brugere ser altså de samme annoncer. Derfor må vi – kort sagt – godt bringe valgannoncer, når vi samtidigt overholder resten af EU’s nye forordning.

Dette initiativ skal sikre, at vælgerne kan have tillid til de informationer, de modtager, og at valgkampen foregår på et transparent grundlag. Med de nye regler bliver det sværere for skjulte aktører at påvirke den offentlige debat, og det forventes at bidrage til en mere fair og åben valgkamp.

De nye krav om gennemsigtighed er et vigtigt skridt mod at styrke demokratiet og sikre, at vælgerne har de nødvendige redskaber til at vurdere de politiske budskaber, de møder i den kommende valgkamp.

Gennemsnithedserklæringen bliver løbende opdateret med de valgreklamer der kommer ind samtidig med oplysningerne om gennemsnithedserklæringen. Derfor bliver de bragt i tilfældig rækkefølge og ikke i prioriteret rækkefølge:

Følgende valgbanner-reklamer kan du se på SonderjyllandNYT.dk:

Martin Iversen, Venstre

  • Sponsor: Venstre i Tønder Kommune
  • Kontaktperson: Martin Iversen
  • Kampagneperiode: (20. oktober – 18. november 2025)
  • Formål: “Kommunalvalg 2025”
  • Annoncens pris: 3.595 kr. inkl. moms som indebærer både en annonce til sideformat som bredformat samt en betalt valgartikel.
  • Finansieringskilde: Private midler
  • Kampagnen er hverken direkte eller indirekte finansieret af stater, organisationer eller personer uden for EU/EØS.
  • Banner ID øverst ad id=”91812″ og nedenunder – bredformat har ID nr id=”91807″

Jan Fogh, Venstre:

  • Sponsor: Jan Fogh
  • Kontaktperson: Jan Fogh
  • Kampagneperiode 15 oktober – 18 november 2025
  • Formål: Kommunalvalg
  • Annoncenpris: 3595.00 kr incl moms som indebærer både en annonce til sideformat som bredformat samt en betalt valgartikel.
  • Finanseringskilde: Private midler
  • Der har ikke tidligere været sponsor eller tilsvarende inden for de sidste 3 mdr. før valget.
  • Banner ID øverst ad id=”91802″ og nedenunder – bredformat har ID nr id=”91804″

Kandidat Torben Struck 1

  • Sponsor: Socialdemokratiet i Tønder kredsen via partiskat
  • Kontaktperson: Henning Gad
  • Kampagneperiode 2115 oktober – 18 november 2025
  • Formål: Kommunalvalg
  • Annoncenpris: 3595.00 kr incl moms som indebærer både en annonce til sideformat som bredformat samt en betalt valgartikel.
  • Finanseringskilde: betalt via partiskat
  • Der har ikke tidligere været sponsor eller tilsvarende inden for de sidste 3 mdr. før valget.
  • Banner ID øverst ad id=”91802xx” og nedenunder – bredformat har ID nr id=”918xx”

Kandidat Torben Struck 2

  • Sponsor: Socialdemokratiet i Tønder kredsen via partiskat
  • Kontaktperson: Henning Gad
  • Kampagneperiode 2115 oktober – 18 november 2025
  • Formål: Kommunalvalg
  • Annoncenpris: 3595.00 kr incl moms som indebærer både en annonce til sideformat som bredformat samt en betalt valgartikel.
  • Finanseringskilde: betalt via partiskat
  • Der har ikke tidligere været sponsor eller tilsvarende inden for de sidste 3 mdr. før valget.
  • Banner ID øverst ad id=”91802xx” og nedenunder – bredformat har ID nr id=”918xx”

  • Sponsor: Henrik S Sønnichsen
  • Kontaktperson: Henrik S Sønnichsen
  • Kampagneperiode: (20. oktober – 18. november 2025)
  • Formål: “Kommunalvalg 2025”
  • Annoncens pris: 3.595 kr. inkl. moms som indebærer både en annonce til sideformat som bredformat samt en betalt valgartikel.
  • Finansieringskilde: Private midler
  • Kampagnen er hverken direkte eller indirekte finansieret af stater, organisationer eller personer uden for EU/EØS.
  • Sponsor: Hans Otto Sørensen
  • Kontaktperson: Hans Otto Sørensen
  • Kampagneperiode: (20. oktober – 18. november 2025)
  • Formål: “Kommunalvalg 2025”
  • Annoncens pris: 3.595 kr. inkl. moms som indebærer både en annonce til sideformat som bredformat samt en betalt valgartikel.
  • Finansieringskilde: Private midler
  • Kampagnen er hverken direkte eller indirekte finansieret af stater, organisationer eller personer uden for EU/EØS.
  • Sponsor: Socialdemokratiet i Tønder kredsen via partiskat
  • Kontaktperson: Henning Gad
  • Kampagneperiode 2115 oktober – 18 november 2025
  • Formål: Kommunalvalg
  • Annoncenpris: 3595.00 kr incl moms som indebærer både en annonce til sideformat som bredformat samt en betalt valgartikel.
  • Finanseringskilde: betalt via partiskat
  • Der har ikke tidligere været sponsor eller tilsvarende inden for de sidste 3 mdr. før valget.
  • Banner ID øverst ad id=”91802xx” og nedenunder – bredformat har ID nr id=”918xx”
  • Sponsor: Lone C Rahr Madsen
  • Kontaktperson: Lone C Rahr Madsen
  • Kampagneperiode: (20. oktober – 18. november 2025)
  • Formål: “Kommunalvalg 2025”
  • Annoncens pris: 3.595 kr. inkl. moms som indebærer både en annonce til sideformat som bredformat samt en betalt valgartikel.
  • Finansieringskilde: Private midler
  • Kampagnen er hverken direkte eller indirekte finansieret af stater, organisationer eller personer uden for EU/EØS.
  • Sponsor: SF via partiskat
  • Kontaktperson: Bjarne Lund Henneberg
  • Kampagneperiode 2115 oktober – 18 november 2025
  • Formål: Kommunalvalg
  • Annoncenpris: 3595.00 kr incl moms som indebærer både en annonce til sideformat som bredformat samt en betalt valgartikel.
  • Finanseringskilde: betalt via partiskat
  • Der har ikke tidligere været sponsor eller tilsvarende inden for de sidste 3 mdr. før valget.
  • Banner ID øverst ad id=”91802xx” og nedenunder – bredformat har ID nr id=”918xx”

  • Related Posts

    Tønder: Jørgen Popp Petersen fortsætter som borgmester  

    Efter kommunalvalget den 18. november 2025 er der nu sat navn på, hvem der skal stå i spidsen for Tønder Kommune de kommende fire år. En bred konstitueringsaftale betyder, at…

    Spænding på Tønder Rådhus: Stemmerne vælter ind – kampen om magten skærpes

    TØNDER: Spændingen er massiv på Tønder Rådhus tirsdag aften, hvor stemmerne tikker ind i et tempo, der får både kandidater og tilskuere til at holde vejret. De allerførste optællinger viste…

    Fik du læst disse artikler?

    Tønder: Jørgen Popp Petersen fortsætter som borgmester  

    Tønder: Jørgen Popp Petersen fortsætter som borgmester  

    Spænding på Tønder Rådhus: Stemmerne vælter ind – kampen om magten skærpes

    Spænding på Tønder Rådhus: Stemmerne vælter ind – kampen om magten skærpes

    Tønder Kommune forlænger samarbejdet med frivillige sociale foreninger

    Tønder Kommune forlænger samarbejdet med frivillige sociale foreninger

    Teateranmeldelse: STOLT – Et musikalsk og mangfoldigt Danmarksportræt

    Teateranmeldelse: STOLT – Et musikalsk og mangfoldigt Danmarksportræt

    Home-Start Tønder åbner ny socialøkonomisk secondhand-butik i Østergade

    Home-Start Tønder åbner ny socialøkonomisk secondhand-butik i Østergade

    Borgmesterkandidatinterview #5: Torben Struck (Socialdemokratiet)

    Borgmesterkandidatinterview #5: Torben Struck (Socialdemokratiet)

    Warning: Invalid argument supplied for foreach() in /var/www/sonderjyllandnyt.dk/public_html/wp-content/plugins/gdpr-cookie-consent/public/templates/cookie-notice.php on line 82

    Warning: Invalid argument supplied for foreach() in /var/www/sonderjyllandnyt.dk/public_html/wp-content/plugins/gdpr-cookie-consent/public/templates/cookie-notice.php on line 87