Debatindlæg: Kommer der så erstatningskrav på 18 mio kr?

Dette er et læserbrev. Det udtrykker skribentens eller skribenternes holdning. 

Efter et kontant afslag fra minister Morten Dahlin (V) skulle man have troet, at Tønder Kommune havde forstået, at der ikke skal bygges et badehotel på Lakolk. At hverken ministeren eller lokalbefolkningen, sommerhusejere eller turister, der elsker Rømø, vil have det.

Det er imidlertid ikke tilfældet. Enten er kommunalbestyrelsen ikke i stand til at forstå, hvad der bliver sagt, eller også har de bagvedliggende grunde, som offentligheden ikke er indviet i. Kunne man forestille sig, at Tønder Kommune er blevet mødt af et erstatningskrav på 18 millioner kroner af den dygtige tyske hotelmand? Og derfor vil forære hotelmanden den store hotelgrund gratis for at slippe for dette krav?

Gør man sig den anstrengelse at læse lokalplanen for butikscenteret Lakolk, kan man se, at det ifølge den ikke er tilladt. Der må kun etableres boliger til midlertidig beboelse for områdets sæsonarbejdere.

Ifølge lokalplanen ligger den østlige del af lokalplanområdet, i henhold til Danmarks Miljøportal, inden for Ramsarområde 27, EF Fuglebeskyttelsesområde 65 og EF Habitatområde.

Det er overraskende nok ifølge lokalplanen kommunens overordnede arkitektoniske holdning, at områdets oprindelige byggetradition med placering af bebyggelse i niveau med terrænet skal videreføres i nybyggeri.

Der skal derfor laves en ny lokalplan, der skal godkendes af staten. Det tager tid.

Økonomisk vil det medføre en voldsom udgift for Tønder Kommune allerede inden etablering af hotellet. Udgifter på anslået 30 millioner kroner, der ikke hverken er beregnet eller vedtaget i kommunalbestyrelsen. Udover de 30 millioner kroner, som allerede er brugt – men som man nu alligevel ikke får fra den tyske hotelmand. Det er direkte uansvarligt.

Derfor kan det undre, at den meget vækstorienterede kommunalbestyrelse med borgmesteren i spidsen her et halvt år før kommunalvalget fortsætter deres forsøg på at få opført et badehotel. Samtidig med, at deres sidste forsøg på turistudvikling i Kongsmark og Toftum fortsat er uafklarede. Hvor mange turister mener de, der kan være på Rømø? Hvordan vil de forsvare fortsatte voldsomme indgreb i den smukke natur, der tilhører os alle.

Debatindlæg indsendt af:

Bjarne Madvig Christensen, Skærbæk og Rømø

Anette Brandt Schmidt, Vester Vedsted og Rømø

  • Related Posts

    Sundhedsreformen kan give Tønder Sygehus flere opgaver og behandlingstilbud

    Nye sundhedsråd skal styrke det nære sundhedsvæsen – og Tønder sygehus kan få en større rolle i fremtidens sundhedsstruktur Mens etableringen af de nye sundhedsråd først bliver en realitet den…

    Tønder er godt repræsenteret på Folkemødet

    Unge, borgmester, kommunaldirektør og skolefolk deltager i demokratiets store møde på Bornholm Mens tusindvis af mennesker i disse dage er samlet på Bornholm til årets Folkemøde, er Tønder Kommune igen…

    Fik du læst disse artikler?

    Sundhedsreformen kan give Tønder Sygehus flere opgaver og behandlingstilbud

    Sundhedsreformen kan give Tønder Sygehus flere opgaver og behandlingstilbud

    Tønder er godt repræsenteret på Folkemødet

    Tønder er godt repræsenteret på Folkemødet

    Rømø Slagteren må dreje nøglen om

    Rømø Slagteren må dreje nøglen om

    Sønderjylland mister tusindvis af unge

    Sønderjylland mister tusindvis af unge

    Cirkus Arena fyldte teltet med magi, latter og imponerende artisteri i Tønder

    Cirkus Arena fyldte teltet med magi, latter og imponerende artisteri i Tønder

    Kan du tale flydende sønderjysk?

    Kan du tale flydende sønderjysk?
    Skip to content