Mere end 400 borgere til hedt debatmøde om vindmøller og solceller i Skærbæk

Spændingerne omkring nye vindmølle- og solcelleprojekter i Tønder Kommune trak mandag aften et usædvanligt stort publikum til Skærbækcentret. Over 400 borgere havde taget plads, da syv lokale borgergrupper havde inviteret til debat om kommunens planer for vedvarende energi. Aftenen udviklede sig hurtigt til et skarpt opgør om både økonomi, tillid og de politiske beslutninger, der følger i kølvandet på de store energiprojekter.

Fra første spørgsmål stod det klart, at utilfredsheden med de nuværende VE-planer er betydelig. Kritiske røster fra både talerstol og gulv satte gang i en intens debat, hvor mange gav udtryk for bekymring for både landskab, lokalsamfund og den måde, projekterne bliver til på.

Tungt politisk panel på scenen

På scenen sad et bredt felt af lokale og kommunale politikere side om side med repræsentanter med særligt kendskab til energisektoren. Blandt de medvirkende var Bjarne M. Christensen fra BMC Energi i Skærbæk, Jørn Andersen fra Danmarksdemokraterne, Bjarne Lund Henneberg fra SF, borgmester Jørgen Popp Petersen fra Slesvigsk Parti, Anette Abildgaard Larsen fra Konservative, Lars Lund Hansen fra Liberal Alliance, Allan Svendsen fra Dansk Folkeparti, Lars Rømer fra Socialdemokratiet og Jørgen Paulsen fra Visby.

Derimod var kommunalbestyrelsesmedlemmer fra Venstre og Tønder listen ikke mødt frem til debatten. De to partier har ellers været toneangivende i hele VE-sagen.

Debatten spændte vidt, men det var især vindmølleprojekterne, der igen og igen kom til at dominere ordskiftet. Flere af politikerne blev mødt med skarpe spørgsmål fra salen, og flere gange måtte ordstyreren træde til for at holde debatten på sporet.

Overraskelse over milliardbeløb satte stemningen

For mange af de fremmødte blev det en øjenåbner, hvor store summer der er på spil i de planer, der aktuelt arbejdes med. Det kom især frem, da Bjarne M. Christensen tog ordet og satte tal på omfanget af de planlagte vindmøller og solcelleanlæg.

Han forklarede, at der samlet set er tale om investeringer i størrelsesordenen 12 til 15 milliarder kroner, hvis de 125 vindmøller og 1.200 hektar solceller realiseres. Det vakte tydelig undren blandt flere i salen, som ikke havde forestillet sig, at projekterne var på et så massivt økonomisk niveau.

Bjarne M. Christensen henviste samtidig til tidligere udmeldinger fra Tønder Forsyning A/S og en aftale om, at Tønder Vedvarende Energi A/S kan købe op til 40 procent af visse projekter. Her pegede han på, at Tønder Vedvarende Energi kan købe sig ind til kostpris for omkring 440 millioner kroner i projekt 19, mens de lokale borgere kun har udsigt til at kunne købe andele for et væsentligt mindre beløb.

Strid om Tønder Vedvarende Energi og lokale andele

Netop forskellen i adgangen til at investere blev et af aftenens mest omdiskuterede emner. Flere politikere i panelet gav udtryk for, at der efter deres opfattelse ikke var indgået konkrete aftaler om, hvem der kan købe sig ind i projekterne. Fra salen blev der imidlertid henvist til tidligere udmeldinger fra Tønder Forsyning A/S, som pegede i en anden retning.

Der blev blandt andet refereret til en pressemeddelelse, hvor det fremgår, at Towii og Tønder Forsyning på vegne af datterselskabet Tønder Vedvarende Energi A/S har indgået en aftale om, at TVE kan købe op til 40 procent af projekterne.

I det såkaldte projekt 19, som nu er sendt videre i processen, er der ifølge de fremlagte oplysninger mulighed for, at Tønder Vedvarende Energi A/S kan købe sig ind til kostpris for omkring 440 millioner kroner. Samtidig blev det fremhævet, at lokale borgere tilsvarende kun har udsigt til at kunne købe andele for lidt over en enkelt million kroner.

Det samme billede blev ifølge kritikerne genkendt i forbindelse med Unisons to godkendte projekter i Ballum og Løgumkloster. Forskellen i beløbsstørrelser blev brugt som konkret eksempel på, at adgangsbilletten for de lokale er langt mindre fordelagtig end for de store aktører.

For flere af aftenens deltagere blev dette et symbol på en grøn omstilling, hvor lokalsamfundet efter deres mening risikerer at stå tilbage med møllerne i baghaven, mens andre høster hovedparten af gevinsten.

Borgmester i modvind

Borgmester Jørgen Popp Petersen befandt sig flere gange i skudlinjen, da publikum fik ordet. Spørgsmålene kredsede om kommunens rolle i projekterne, graden af åbenhed i beslutningsprocesserne og om politikerne i tilstrækkelig grad har sikret, at borgerne bliver hørt, før de store beslutninger træffes.

Flere debattører satte ord på en oplevelse af manglende gennemsigtighed og følelsen af at være sat på sidelinjen, mens aftaler og modeller for ejerskab bliver forhandlet på plads.

Debatten udviklede sig således til mere end blot en diskussion om teknik, møllehøjder og placering af solceller. Den kom også til at handle om lokaldemokrati, indflydelse og de økonomiske interesser, som følger med de store VE-projekter.

Grøn omstilling som politisk stridspunkt

Mandagens debat i Skærbækcentret viste tydeligt, hvor følsomt spørgsmålet om vedvarende energi er blevet i Tønder Kommune. For mange af dem, der var mødt frem, handlede aftenen lige så meget om retfærdighed, natur og nærmiljø som om klima og energipolitik.

Flere borgere gav udtryk for, at de ikke er imod grøn energi som sådan, men at de ønsker større indflydelse på, hvor og hvordan projekterne gennemføres – og ikke mindst, hvem der får del i de økonomiske gevinster.

Debattens temaer og de mange spørgsmål til politikerne understregede, at striden om vindmøller og solceller i Tønder ikke kun er teknisk og planmæssig, men i høj grad også social og politisk. For mange i salen står der meget mere på spil end blot kilowatttimer og CO₂-regnskaber.

Lokale medier forventes at følge op på mødet med tv-indslag og yderligere dækning, og meget tyder på, at debatten om kommunens VE-projekter langt fra er slut. For de fremmødte var mandagens aften et tydeligt tegn på, at kampen om den grønne omstilling i Tønder Kommune fremover også kommer til at foregå i fuld offentlighed – med borgerne som aktive deltagere.

Du kan se TV-indslag fra debatten på TønderNYTs YouTube-kanal https://youtu.be/37iamatH91w

  • Related Posts

    Tønder er godt repræsenteret på Folkemødet

    Unge, borgmester, kommunaldirektør og skolefolk deltager i demokratiets store møde på Bornholm Mens tusindvis af mennesker i disse dage er samlet på Bornholm til årets Folkemøde, er Tønder Kommune igen…

    Rømø Slagteren må dreje nøglen om

    Sygdom og personlige hensyn sætter en stopper for drømmen om ny slagterbutik på øen Der var store forventninger, da Rømø igen fik sin egen slagterforretning. Både lokale og turister tog…

    Fik du læst disse artikler?

    Tønder er godt repræsenteret på Folkemødet

    Tønder er godt repræsenteret på Folkemødet

    Rømø Slagteren må dreje nøglen om

    Rømø Slagteren må dreje nøglen om

    Sønderjylland mister tusindvis af unge

    Sønderjylland mister tusindvis af unge

    Cirkus Arena fyldte teltet med magi, latter og imponerende artisteri i Tønder

    Cirkus Arena fyldte teltet med magi, latter og imponerende artisteri i Tønder

    Kan du tale flydende sønderjysk?

    Kan du tale flydende sønderjysk?

    Gratis hjælp til børn og unge i familier med misbrug fortsætter i Tønder

    Gratis hjælp til børn og unge i familier med misbrug fortsætter i Tønder
    Skip to content