Tønder-politiker valgt til toppen af DFU

20-årige Mads-Magnus Damm fra Tønder er ny landsformand for Dansk Folkepartis Ungdom. Valget giver ikke alene den unge kommunalpolitiker en markant national rolle, men sætter også Tønder tydeligere på det politiske landkort.

Tønder har fået et nyt navn med vægt uden for kommunegrænsen.

Ved Dansk Folkepartis Ungdoms årsmøde er Mads-Magnus Damm blevet valgt som ny landsformand for ungdomsorganisationen. Dermed rykker det unge kommunalbestyrelsesmedlem fra Tønder ind i en central position i partiets ungdomspolitiske arbejde på landsplan.

Mads-Magnus Damm kommer fra Tønder Kommune, hvor han sidder i kommunalbestyrelsen, og i det daglige går han på Ribe Katedralskole. Med valget står en ung sønderjyde nu i spidsen for DFU i en periode, hvor organisationen selv peger på fremgang i både medlemstal og politisk synlighed.

Ser valget som et stort ansvar

Den nye landsformand lægger ikke skjul på, at posten betyder meget for ham.

“Jeg er både stolt, ydmyg og enormt taknemmelig over at være blevet valgt som ny landsformand. Tusind tak for tilliden. Det betyder mere, end jeg kan beskrive.”

I pressemeddelelsen peger han samtidig på, hvad han ser som sin vigtigste opgave i den nye rolle.

“Jeg er enormt stolt over den tillid, medlemmerne har vist mig. Danmark har brug for unge mennesker, der tør stå ved vores kultur, historie og nationale fællesskab. Det bliver en af mine vigtigste opgaver som landsformand,” siger Mads-Magnus Damm.

Han ønsker ifølge pressemeddelelsen at gøre DFU mere synlig og samle flere unge om politisk engagement, danske værdier og nationalt fællesskab. Ambitionen er også, at organisationen skal fylde mere i den offentlige debat – ikke mindst uden for de største byer.

“Alt for mange unge føler i dag, at danske værdier og traditioner bliver skubbet i baggrunden. DFU skal være et sted, hvor man både kan engagere sig politisk og være stolt af Danmark.”

Tønder får en stærkere stemme

Valget er ikke kun en personlig milepæl for Mads-Magnus Damm. Det er også en lokalpolitisk historie i Tønder, fordi et kommunalbestyrelsesmedlem nu får en landsdækkende platform i ryggen.

Når en lokalpolitiker samtidig bliver frontfigur for en national ungdomsorganisation, giver det både større synlighed og et bredere netværk. Det kan få betydning for, hvor meget opmærksomhed både personen og partiet får lokalt i den kommende tid.

Samtidig følger der også et større ansvar med. Mads-Magnus Damm skal nu balancere arbejdet i Tønder Kommunalbestyrelse med rollen som landsformand for en politisk ungdomsorganisation, der selv melder om voksende medlemsfremgang.

Ifølge pressemeddelelsen kommer valget netop på et tidspunkt, hvor DFU igen oplever fremgang, og hvor organisationen ved det seneste skolevalg opnåede sit bedste resultat i mere end ti år.

Tak til den afgående formand

I forbindelse med valget sendte Mads-Magnus Damm også en tak til den afgående ledelse og fremhævede samarbejdet med den tidligere formand.

“Samtidig vil jeg gerne rette en stor tak til Thomas for det tætte samarbejde, vores fælles vision og den store indsats for igen at skabe fremdrift i foreningen. Nu ser vi fremad. Vi skal styrke fællesskabet, stå sammen og fortsætte kampen for det Danmark, vi tror på.”

I pressemeddelelsen lyder det desuden:

“Jeg vil gerne sige stor tak til den tidligere landsformand for det tætte samarbejde og for den fælles vision, vi har arbejdet med det seneste år. Han har været med til at skabe ny fremdrift i organisationen, og det arbejde skal vi nu bygge videre på.”

Ros fra partiets top

Hos moderpartiet blev valget hurtigt bemærket. Dansk Folkepartis politiske ordfører Peter Kofoed deltog i årsmødet i Odense og sendte efterfølgende en offentlig lykønskning til den nye formand.

“Tillykke til den nye ledelse i DFU! I dag har jeg haft fornøjelsen af at besøge DFU’s årsmøde, der blev afholdt i Odense. Stort tillykke til den nye landsformand, Mads-Magnus Damm, fra Tønder. Det skal nok blive rigtig godt!”

Han fremhævede samtidig den udvikling, som ungdomsorganisationen står i netop nu.

“Og stort tillykke til den nye hovedbestyrelse – dejligt, at der er mange nye, unge medlemmer, der brænder for at passe godt på vores land. Også stort tak til den afgående landsformand, Thomas Kastrup, fra Aarhus og den afgående hovedbestyrelse for indsatsen. DFU oplever en enorm medlemsfremgang i denne tid! Hvor er det bare fantastisk.”

Et politisk spring for en ung Tønder-profil

For Tønder er historien større end et internt valg i en ungdomsorganisation. Den viser, at en ung lokalpolitiker fra kommunen nu har fået en rolle, der rækker ud i den nationale debat.

Det giver Mads-Magnus Damm en ny politisk platform og gør ham til et navn, der i endnu højere grad kan komme til at fylde – både i Tønder og i DFU’s videre kurs på landsplan.

  • Related Posts

    Rømø Slagteren må dreje nøglen om

    Sygdom og personlige hensyn sætter en stopper for drømmen om ny slagterbutik på øen Der var store forventninger, da Rømø igen fik sin egen slagterforretning. Både lokale og turister tog…

    Sønderjylland mister tusindvis af unge

    Ny analyse viser markant fald i ungdomsårgangene i alle sønderjyske kommuner frem mod 2036, hvor virksomheder i hele landsdelen går svære tider i møde De sønderjyske virksomheder står over for…

    Fik du læst disse artikler?

    Rømø Slagteren må dreje nøglen om

    Rømø Slagteren må dreje nøglen om

    Sønderjylland mister tusindvis af unge

    Sønderjylland mister tusindvis af unge

    Cirkus Arena fyldte teltet med magi, latter og imponerende artisteri i Tønder

    Cirkus Arena fyldte teltet med magi, latter og imponerende artisteri i Tønder

    Kan du tale flydende sønderjysk?

    Kan du tale flydende sønderjysk?

    Gratis hjælp til børn og unge i familier med misbrug fortsætter i Tønder

    Gratis hjælp til børn og unge i familier med misbrug fortsætter i Tønder

    Flere partier går nu ind i sagen om rejefiskeriet ved Rømø

    Flere partier går nu ind i sagen om rejefiskeriet ved Rømø
    Skip to content