
Vadehavslandsbyen Ballum modtog årets klimapris under Tønder Kommunes landdistriktskonference på Klægager. Prisen blev givet som anerkendelse for en fælles lokal indsats med blandt andet kvashegn, vilde blomster, redekasser og træplantning.
Der var både anerkendelse og lokal stolthed, da årets klimapris blev uddelt i forbindelse med Tønder Kommunes landdistriktskonference, som i år blev holdt på Klægager.
Her gik prisen til Vadehavslandsbyerne Ballum, som blev hædret for en bred fælles indsats for natur, klima og biodiversitet i lokalområdet.
Bag prisen ligger en række konkrete tiltag, som borgere i området har været med til at føre ud i livet. Det gælder blandt andet etablering af kvashegn, såning af vilde blomster, bygning og opsætning af redekasser til mursejlere samt plantning af nye træer.
Frivillige kræfter gjorde forskellen
Ifølge Ballum selv er prisen først og fremmest en anerkendelse af det lokale fællesskab og de mange mennesker, der har lagt tid og kræfter i arbejdet.
Der bliver lagt vægt på, at det ikke er én enkelt indsats, men summen af mange små og store bidrag, der har været afgørende.
I forbindelse med prismodtagelsen lyder det:
“Prisen er en hyldest til vores fællesskab.”
Og videre:
“Hver evig eneste håndsrækning har gjort en forskel. En kæmpe tak til alle jer, der har brugt jeres fritid på at:
- Etablere kvashegn
- Så vilde blomster
- Bygge og opsætte redekasser til mursejlerne
- Plante nye træer”
Dermed blev prisen ikke kun en hæder til et lokalsamfund, men også til den frivillighed, som ofte er afgørende, når grønne idéer skal omsættes til konkrete forbedringer.
Pris med både ære og penge
Klimaprisen bestod af en flot planke og en check på 10.000 kroner.
Prisen gives som en anerkendelse af lokale initiativer, der styrker klimaindsatsen og samtidig skaber værdi i landsbyerne. I Ballums tilfælde blev det især den fælles indsats for biodiversitet og grønne forbedringer i byen, der sikrede anerkendelsen.
Det sender samtidig et signal om, at lokale projekter og borgerdrevne løsninger spiller en vigtig rolle i kommunens klimaindsats.
Andet år prisen bliver uddelt
Selv om prisen nu har fået en ny modtager, er der stadig tale om en forholdsvis ny hæderspris i kommunen.
I 2025 blev prisen uddelt for første gang. Dengang gik titlen som Årets Klimaby til Sæd/Ubjerg efter et tæt opløb med Agerskov.
Tønder Kommune beskrev ved den lejlighed, at der var spænding til det sidste, da prisen for første gang skulle uddeles.
Dermed skriver Ballum sig nu ind som den anden modtager af den nye klimapris i Tønder Kommune.
Lokal klimaindsats kan ses i hverdagen
Det særlige ved Ballums indsats er, at den ikke kun handler om store planer på papir, men om konkrete handlinger i lokalområdet.
Kvashegn, træer, blomster og redekasser er alle tiltag, som både kan ses og mærkes i hverdagen. Samtidig er det en indsats, der favner bredt og viser, hvordan klima, natur og fællesskab kan gå hånd i hånd.
Prisen til Ballum er derfor også et eksempel på, hvordan lokale initiativer kan samle en by og samtidig bidrage til en større grøn dagsorden.
Artikelfoto: Ballumby.net






