De kommende måneder begynder Energinet at trække ledninger fra Endrup mod Sæd ved den dansk-tyske grænse. Det markerer, at arbejdet på Vestkystforbindelsens sydlige del er nået så langt, at den 400 kilovolt højspændingsforbindelse, som skal blive en ny elektrisk rygrad langs Vestkysten, kan bindes sammen mod grænsen og videre op gennem landet.
For beboere og lodsejere i området bliver det synligt, at projektet nu går ind i sin afgørende fase: Masterne står i vidt omfang rejst, og entreprenørerne forbereder og gennemfører i de kommende måneder selve ledningstrækket på flere delstrækninger mellem Endrup og Sæd. Den tyske side af forbindelsen har stået klar længe, hvilket betyder, at strømmen snart kan flyde mere frit mellem syd og nord, når den danske del til grænsen er idriftsat.
Milepæl i hus: Midterstrækningen er sat i drift
Udviklingen kommer i kølvandet på, at den midterste strækning, Endrup–Stovstrup, er sat i drift som den første af tre etaper. Det østlige system blev først spændingssat midlertidigt ved 150 kV, indtil 150 kV-nettet i området er kabellagt, hvorefter det omlægges til de planlagte 400 kV. Det vestlige system blev fra begyndelsen sat i drift ved 400 kV, som anlægget er bygget til. Med denne milepæl på plads flytter fokus sig nu mod syd, hvor forbindelsen til Sæd ved grænsen skal fuldendes for at skabe en sammenhængende 400 kV-korridor. Først når alle tre strækninger – Endrup–Stovstrup, Endrup–Sæd og Stovstrup–Idomlund – er i drift, kan handelskapaciteten over grænsen øges markant, og strømmen kan flyde mere frit mellem Danmark og nabolandene. At den tyske infrastruktur har været klar i nogen tid, gør det ekstra presserende og meningsfuldt at få den danske sydstrækning færdig, så den samlede kapacitet udnyttes.
Hvad sker der nu på Endrup–Sæd?
De næste måneder præges af ledningstræk, ophængning, stramning og slutmontage på masterne. Arbejdet kræver midlertidige arbejdszoner, adgangsveje og koordinerede kørsler med materiel. Berørte lodsejere informeres løbende om adgangsforhold, sikkerhedsafstande og kortvarige restriktioner, når montageteams arbejder tæt på markdrift eller bebyggelse. Energinet oplyser, at nye 400 kV-luftledninger i fugtigt vejr kan give en knitrende lyd – mest udtalt umiddelbart efter montering, hvorefter det typisk aftager.
Derfor er forbindelsen vigtig – lokalt og nationalt
Vestkystforbindelsen er et af de største elnetprojekter i nyere dansk historie og en forudsætning for fremtidens grønne elforsyning. Forbindelsen skal forstærke elnettet i Vest- og Sønderjylland, så meget mere strøm fra vindmøller og solceller kan optages og transporteres rundt i landet og ud til forbrugerne. Samtidig skal den gøre nettet robust nok til, at Danmark kan mangedoble sit elforbrug i takt med, at fossile brændsler udfases, og grøn strøm bruges i elbiler, i varmesektoren, i datacentre og i industrien. Når hele Vestkystforbindelsen er i drift, får Danmark en stærkere elrygrad fra Idomlund ved Holstebro over Stovstrup og Endrup og videre til Sæd ved grænsen. Med den tyske del klar på den anden side af grænsen vil den samlede løsning hurtigt kunne øge udvekslingen af grøn strøm mellem Danmark og Tyskland og dermed styrke forsyningssikkerheden i hele regionen.
Udfordringer undervejs – og løsningerne
Projektet har været længe undervejs. Planlægningen begyndte i 2015, og undervejs har flere forhold betydet ændringer og forsinkelser. Skærpede miljøkrav, klagesager, ekspropriationer, arkæologiske fund, våde områder og beskyttede arter har gjort anlægsarbejdet komplekst. Særligt kabellægningen har været udfordret af vand, og nord for Varde Å var jordbundsforholdene så vanskelige, at Energinet måtte gennemføre lange underboringer i stedet for at grave kablerne i traditionel grøft, hvilket medførte flere måneders forsinkelse. På trods af udfordringerne er den midterste del nu i drift, og sydstrækningen mod Sæd går ind i slutfasen med ledningstræk og slutmontage.
Teknik og fakta om anlægget
Vestkystforbindelsen bliver i alt cirka 172 kilometer lang. Omtrent 146 kilometer etableres som luftledninger på den nye Thor-mastetype, mens cirka 26 kilometer lægges som jordkabler. I alt rejses 438 master, og flere højspændingsstationer udvides, herunder Endrup, der fungerer som centralt knudepunkt. Efter hele forbindelsen er sat i drift, fjerner Energinet den 81 kilometer lange 150 kV-luftledning fra Karlsgårde via Stovstrup og Videbæk til Idomlund, hvilket både reducerer visuelle påvirkninger og frigør kapacitet i nettet.
Tidsvindue og næste skridt frem mod idriftsættelse
Med ledningstrækket fra Endrup mod Sæd i gang forventes idriftsættelsen af den sydlige strækning i foråret 2026, samtidig med den nordlige strækning Stovstrup–Idomlund. Først når alle tre etaper er i drift, kan den fulde effekt realiseres: højere handelskapacitet over grænsen, sikrere forsyning i Vest- og Sønderjylland og langt bedre mulighed for at integrere den voksende mængde grøn strøm i det danske elnet. At den tyske del allerede er klar, betyder, at gevinsterne ved grænseforbindelsen kan høstes hurtigere, så snart den danske sydlige strækning kobles på.
Bundlinjen for Endrup–Sæd
Den synlige aktivitet med at trække ledninger syd for Endrup er et klart tegn på, at Vestkystforbindelsen nærmer sig målstregen. Når forbindelsen til Sæd ved grænsen er etableret, og idriftsættelsen gennemføres, kan strømmen snart flyde mere frit mellem syd og nord. Det giver en stærkere og grønnere elinfrastruktur, der gavner både lokale borgere, erhvervsliv og den nationale grønne omstilling. Hvis planen holder, kan Syd- og Vestjylland se frem til, at hele Vestkystforbindelsen er klar i foråret 2026 – og kort efter begynder arbejdet med at afvikle den ældre 150 kV-luftledning, som i dag strækker sig gennem området.







