Tønder Kommune skærper sikkerheden ved jernbaneoverkørsler uden bomme

Tønder Kommune har sat fokus på trafiksikkerheden ved de tre jernbaneovergange i kommunen, som stadig ikke er udstyret med bomme.

Nye advarselsskilte og rumlestriber skal fremover gøre bilister, cyklister og fodgængere mere opmærksomme, når de krydser skinnerne. Det fortæller Kommunen i en udsendt pressemeddelelse.

Gule skilte og rumlestriber

Torsdag blev de første gule advarselsskilte sat op ved overkørslerne på Bremsbølvej og Ubjergvej samt ved fodgænger- og cykelovergangen på Papegøjestien i Tønder. Skiltene skal med deres markante farve tiltrække trafikanternes opmærksomhed og tydeliggøre risikoen.

De to overkørsler på Bremsbølvej og Ubjergvej får desuden rumlestriber på begge sider af skinnerne. Når bilerne kører over striberne, fremkalder de både lyd og rystelser, som giver en ekstra påmindelse om, at man nærmer sig en jernbane. Arbejdet med striberne går i gang i næste uge.

Baggrunden: Ulykker andre steder i landet

Tiltaget kommer efter flere alvorlige ulykker ved jernbaneoverkørsler andre steder i Danmark i de seneste måneder. Selvom Banedanmark har det overordnede ansvar for selve jernbanen, har kommunen mulighed for at supplere med tydelig skiltning og vejmarkeringer i lokalområdet.

– Vi kan ikke opsætte bomme, men vi kan gøre alt for at øge trafikanternes opmærksomhed og dermed reducere risikoen for ulykker, lyder det fra Tønder Kommune.

Tre overgange uden bomme i Tønder

I Tønder Kommune findes der fortsat tre jernbaneovergange uden bomme. Her har kommunen nu sat ind med de nye tiltag, der efter planen skal være helt på plads i løbet af næste uge. Herefter vil man følge op og vurdere, om der er behov for yderligere tiltag for at øge sikkerheden.

Fakta:

  • Tønder Kommune har tre jernbaneovergange uden bomme
  • Gule advarselsskilte opsættes ved alle tre overkørsler
  • Rumlestriber etableres ved Bremsbølvej og Ubjergvej
  • Arbejdet med vejmarkeringer afsluttes onsdag i næste uge
  • Tiltaget skal skærpe trafikanternes opmærksomhed og forebygge ulykker

Artikelfoto: Tønder Kommune

  • Related Posts

    Endnu en myndighed skaber forvirring på Rømø

    Må man cykle på stranden, eller gælder reglerne kun for nogle? En ny landsdækkende kampagne fra Friluftsrådet har kastet Rømø ud i en ophedet debat om, hvilke regler der egentlig…

    Johannes Kiil Jensen politianmelder Beredskabsstyrelsen “De truer os med anmeldelse, mens de selv har skabt forbuddet”

    Johannes Kiil Jensen fra Skærbæk har nu officielt politianmeldt Beredskabsstyrelsen og to af styrelsens ledende medarbejdere. Anmeldelsen blev afleveret på Tønder politistation onsdag, hvor situationen ifølge ham selv udviklede sig…

    Fik du læst disse artikler?

    En frygtløs stemme for de “brændte børn” er for altid tavs

    En frygtløs stemme for de “brændte børn” er for altid tavs

    Endnu en myndighed skaber forvirring på Rømø

    Endnu en myndighed skaber forvirring på Rømø

    39 bilister taget for hastighed i Løjt Kirkeby

    39 bilister taget for hastighed i Løjt Kirkeby

    Johannes Kiil Jensen politianmelder Beredskabsstyrelsen “De truer os med anmeldelse, mens de selv har skabt forbuddet”

    Johannes Kiil Jensen politianmelder Beredskabsstyrelsen “De truer os med anmeldelse, mens de selv har skabt forbuddet”

    Fremover bliver hvert vindmølle- og solcelleprojekt vurderet for sig

    Fremover bliver hvert vindmølle- og solcelleprojekt vurderet for sig

    Ankestyrelsen pålægger Tønder Kommune at ændre styrelsesvedtægten

    Ankestyrelsen pålægger Tønder Kommune at ændre styrelsesvedtægten
    Skip to content