Debatindlæg: Solceller

Solceller har de seneste uger delt vandene i Tønder kommune, og vil nok også gøre det i
fremtiden. Men med dagens melding fra regeringen, sker der endelig det som vi er mange
der har efterspurgt de seneste år.

Regeringen foreslår i morgen i forbindelse med finanslovsudspillet at ændre lovgivningen
om solceller på offentlige bygninger. En lovgivning som i dag reelt er i vejen for solceller på
de kommunale bygninger.

Alt for længe har lovgivningen sat en stopper for at bruge de store kommunale tagflader,
da det for det første har betydet at kommunen skal oprette et særskilt selskab til det, med
alt hvad det indebærer af administrative opgaver og udgifter- en bestyrelse, regnskaber,
generalforsamlinger mm ved hvert enkelt projekt. For det andet så har det økonomiske
incitament, hvis ikke været helt væk, så meget minimalt, da evt fortjeneste/besparelse ved
at producere egen el bliver modregnet i vores bloktilskud.

Når den nye lovgivning er på plads og disse benspænd er væk, skal vi også i Tønder
kigge på hvilke kommunale bygninger det kunne være interessant at få solceller på. Set
med vores øjne er der flere muligheder.

Det er nok for sent i forhold til byggeriet af den nye hal i Toftlund, men det var et sted de
nye regler ville kunne have gjort en forskel.

I Socialdemokratiet vil vi se frem til, at vi også kan få den vinkel med i vores VE strategi i
Tønder kommune. Men vi må også samtidig erkende, at det ikke er noget der
revolutionerer vores grønne elproduktion, da den samlede mængde af solceller på tagene
kun vil svare til en meget lille del af de 1500 hektar der er rammen på vores målsætning.
Så det bliver ikke et enten eller, men et både og. Tak til Jesper Petersen (MF
Socialdemokratiet) med flere for at forfølge sagen, det er en god nyhed i kampen for at få
mere grøn energi.

Indsendt af Torben Struck
Borgmesterkandidat for Socialdemokratiet i Tønder
Hvedemarken 9
6280 Højer

  • Related Posts

    Johannes Kiil Jensen politianmelder Beredskabsstyrelsen “De truer os med anmeldelse, mens de selv har skabt forbuddet”

    Johannes Kiil Jensen fra Skærbæk har nu officielt politianmeldt Beredskabsstyrelsen og to af styrelsens ledende medarbejdere. Anmeldelsen blev afleveret på Tønder politistation onsdag, hvor situationen ifølge ham selv udviklede sig…

    Fremover bliver hvert vindmølle- og solcelleprojekt vurderet for sig

    Efter flere års debat om vindmøller, solcelleparker og borgerinddragelse har Tønder Kommune nu vedtaget nye politiske retningslinjer for vedvarende energi. Beslutningen betyder et markant kursskifte i den måde, kommunen fremover…

    Fik du læst disse artikler?

    39 bilister taget for hastighed i Løjt Kirkeby

    39 bilister taget for hastighed i Løjt Kirkeby

    Johannes Kiil Jensen politianmelder Beredskabsstyrelsen “De truer os med anmeldelse, mens de selv har skabt forbuddet”

    Johannes Kiil Jensen politianmelder Beredskabsstyrelsen “De truer os med anmeldelse, mens de selv har skabt forbuddet”

    Fremover bliver hvert vindmølle- og solcelleprojekt vurderet for sig

    Fremover bliver hvert vindmølle- og solcelleprojekt vurderet for sig

    Ankestyrelsen pålægger Tønder Kommune at ændre styrelsesvedtægten

    Ankestyrelsen pålægger Tønder Kommune at ændre styrelsesvedtægten

    Folkevalgte skal vænne sig til nye takter

    Folkevalgte skal vænne sig til nye takter

    Natteravnene er på gaden under Skærbæk Byfest

    Natteravnene er på gaden under Skærbæk Byfest
    Skip to content