Hvordan tackler vi undervisningsforstyrrende adfærd i skolerne?
Det spørgsmål er omdrejningspunktet, når psykolog og tidligere skolelærer Rasmus Alenkær gæster Tønder med et tankevækkende foredrag den 23. oktober 2025 om uro i undervisningen – og hvordan det påvirker både skolen, hjemmet og daginstitutionen.
Fra kaos til klassero i grundskole og ungdomsuddannelse
Undervisningsforstyrrende uro er en udfordring, der præger hverdagen for mange lærere og elever – både i folkeskolen og på ungdomsuddannelserne. Når koncentrationen afbrydes, og støj og konflikter tager over, bliver det vanskeligt at skabe et læringsmiljø, hvor alle kan trives. Men ifølge psykolog og cand.pæd. psych. Rasmus Alenkær er der håb – selv i de mest udfordrede klasser.
På foredraget vil Alenkær, som har en PhD i psykologi og mange års erfaring fra både skoleverdenen og det psykologiske praksisfelt, give deltagerne konkrete værktøjer til, hvordan man kan vende uro til ro – og hvordan faglighed, vedholdenhed og samarbejde er nøgleord i processen.
Uroen stopper ikke ved skoledøren
Det, der sker i klasselokalet, har også konsekvenser uden for skolen. Mange forældre og pædagoger oplever, at uro og konflikter i skolen smitter af på barnets adfærd derhjemme eller i daginstitutionen. Derfor er det ikke kun lærere og skoleledere, der bør interessere sig for foredraget – det har også stor relevans for forældre, pædagoger og andre fagpersoner omkring børn og unge.
Rasmus Alenkær vil belyse, hvordan man gennem målrettet indsats og fælles forståelse kan genskabe tryghed og forudsigelighed i børns hverdag – både i og uden for skolen.
Billet kræves – tilmelding er åben
Foredraget afholdes af Bedre Psykiatri Aabenraa og Tønder, og det er gratis at deltage – men tilmelding er nødvendig. Man kan sikre sig en billet via dette link:
👉 Tilmelding til foredraget via NemTilmeld
Om oplægsholderen
Rasmus Alenkær er en af landets mest efterspurgte foredragsholdere, når det gælder børn, psykologi og skolemiljø. Med en baggrund som både skolelærer og autoriseret psykolog har han en unik forståelse for den komplekse virkelighed, der udspiller sig i klasselokalerne. Hans tilgang er præget af konkret praksisnær viden og stor respekt for de professionelle og forældre, der hver dag forsøger at gøre en forskel.
Artiklen er bragt i samarbejde med Bedre Psykiatri Aabenraa og Tønder







