Tønder får økonomisk håndsrækning til at løfte elevernes læse- og matematikfærdigheder

Gode nyheder for folkeskolerne i Tønder Kommune. Kommunen er nemlig en af de 20 kommuner i landet, der får del i en samlet pulje på knap 40 millioner kroner fra staten. Pengene er øremærket til at efteruddanne flere læse- og matematikvejledere i perioden 2025-2027.

Denne økonomiske indsprøjtning kommer som en reaktion på de betydelige geografiske forskelle i elevernes præstationer i dansk og matematik på tværs af landets folkeskoler. Regeringen har derfor valgt at målrette midlerne mod de 20 kommuner, hvor eleverne kæmper mest med de basale færdigheder i disse to fag.

Børne- og undervisningsminister Mattias Tesfaye understreger vigtigheden af initiativet: “Alle børn og unge skal have en god start på livet, uanset hvor i Danmark de bor. Det er afgørende at være dygtig til at læse og regne – det har betydning for både skole, job og livet generelt. Derfor er jeg glad for, at vi nu styrker mulighederne for at blive bedre i de områder, hvor eleverne har de største udfordringer i dansk og matematik.”

Minister for byer og landdistrikter Morten Dahlin supplerer: “Vi kan ikke acceptere de store forskelle i vores børns læse- og regnefærdigheder, når de forlader folkeskolen. Et Danmark i balance handler også om, at alle børn tilegner sig grundlæggende færdigheder, uanset hvor i landet de går i skole.”

Tønder får del i puljen på baggrund af en opgørelse, der viser, at 82,79% af kommunens 9. klasseselever bestod afgangsprøverne i dansk og matematik i sommeren 2024. Kommunen modtager konkret 1.317.000 kroner til formålet i perioden 2025-2027.

Midlerne fordeles til kommunerne i forhold til deres samlede antal børn i alderen 0-17 år. Det er dog de kommuner med den laveste andel af beståede afgangsprøver i dansk og matematik i skoleåret 2023/2024, der er blevet udvalgt til at modtage støtten.

Det er forventningen, at denne målrettede indsats vil bidrage til at løfte det faglige niveau i dansk og matematik i de pågældende kommuner, herunder Tønder, og dermed mindske de geografiske uligheder i elevernes læring. Initiativet er en del af en større aftale om folkeskolens kvalitetsprogram, der afsætter betydelige midler til at styrke undervisningen af de elever, der har de største udfordringer. Styrelsen for Undervisning og Kvalitet vil desuden tilbyde rådgivning til kommuner og skoler om de bedste metoder til intensiv undervisning i indfasningsperioden.

Det understreges, at den konkrete udbetaling af midler i de kommende år er betinget af, at puljen videreføres på de kommende finanslove.

  • Related Posts

    Løgumkloster-elever indtager lærredet i ny kortfilm

    Efter succesen med “Tidevand” er filmskaber Gert Preben Henriksen tilbage med et nyt lokalt filmprojekt. Denne gang er det elever og medarbejdere fra Løgumkloster Distriktsskole, der spiller hovedrollerne i den…

    Per fra PN Farver i Tønder er gået bort

    Mange borgere i Tønder vil huske Per Nielsen som manden bag PN Farver på Torvet. Nu er den tidligere forretningsdrivende gået bort, og beskeden har vakt sorg blandt venner, bekendte…

    Fik du læst disse artikler?

    Løgumkloster-elever indtager lærredet i ny kortfilm

    Løgumkloster-elever indtager lærredet i ny kortfilm

    Per fra PN Farver i Tønder er gået bort

    Per fra PN Farver i Tønder er gået bort

    Ny midsommersang vil finde plads ved Sankt Hans-bålet

    Ny midsommersang vil finde plads ved Sankt Hans-bålet

    Sundhedsreformen kan give Tønder Sygehus flere opgaver og behandlingstilbud

    Sundhedsreformen kan give Tønder Sygehus flere opgaver og behandlingstilbud

    Leder: Mangler vi hænder eller bruger vi dem bare forkert?

    Leder: Mangler vi hænder eller bruger vi dem bare forkert?

    Klostermærkens gæster møder nyt syn ved ankomsten til Løgumkloster

    Klostermærkens gæster møder nyt syn ved ankomsten til Løgumkloster
    Skip to content