Tønder fejrer sine første datamatikere

I en festlig atmosfære blev de første datamatikere fra Erhvervsakademi SydVest i Tønder fejret ved en imponerende dimission. Arrangementet, der fandt sted den 24. januar 2025, var en milepæl for både uddannelsesinstitutionen og for Tønder Kommune.

En vision bliver til virkelighed

Da uddannelsen blev etableret, var der en vis tvivl om, hvorvidt der ville være tilstrækkelig interesse. Men talerne ved dimissionen understregede, at det var et dristigt og visionært valg at starte en datamatikeruddannelse i Tønder.

“For 4 år siden var det ikke tænkt på, at der kunne blive en datamatikeruddannelse her i Tønder,” udtalte rektor Henrik Larsen. “Men takket være et godt samarbejde mellem uddannelsesinstitutionen, erhvervslivet og kommunen, er det lykkedes os at skabe denne succes.”

Også tidligere uddannelses- og forskningsminister Jesper Petersen, der var med til at åbne uddannelsen, var begejstret for resultatet. “Det er fantastisk at se, hvordan denne uddannelse er blevet en succes. Det viser, at det nytter at gøre en politisk forskel og investere i uddannelse,” sagde han.

Stort potentiale for regionen

Borgmester Jørgen Popp Petersen understregede betydningen af uddannelsen for Tønders fremtid. “Datamatikere er i høj efterspørgsel, og de nyuddannede vil være med til at styrke vores erhvervsliv. Det er vigtigt, at vi fortsætter med at uddanne dygtige fagfolk, så vi kan tiltrække nye virksomheder til kommunen.”

Elevernes egne erfaringer

En af de nyuddannede datamatikere, Lukas, fortalte om sin tid på uddannelsen: “Det har været en fantastisk rejse. Jeg har lært utroligt meget, og jeg er spændt på at komme ud og bruge min viden i praksis. Det har været en meget praktisk uddannelse, hvor vi har arbejdet med mange forskellige projekter.”

En lys fremtid

Fremtiden ser lys ud for de nyuddannede datamatikere. Der er stor efterspørgsel på IT-kompetencer, og de kan se frem til gode jobmuligheder i både lokale og internationale virksomheder.

“Jeg er sikker på, at vores dimittender vil blive en stor succes,” sagde rektor Henrik Larsen. “De har de kompetencer, der er efterspurgt på arbejdsmarkedet, og de er klar til at tage verden med storm.”

Af de 13, som kom ind på studiet i 2022 har 9 fået deres uddannelsesbevis i dag. Der er en som er droppet hurtigt ud af studiet da det ikke var noget for vedkommende. 1 går et semester om mens to ikke kom videre videre fra 1. semester

Af 9, der er udklækket i dag skal de 4 læse videre mens de resterende skal ud og finde et arbejde.

Vil du selv eller kender nogen, der kunne tænke sig at komme ind på studiet i tønder, så deltager skolen i åben hus arrangementet i morgen lørdag fra kl 10-13

Related Posts

Tønder Erhvervsråd bakker op om rejefiskerne: “Fortjener klare og stabile rammevilkår”

Støtten til de pressede rejefiskere på Rømø kommer nu også fra Tønder Erhvervsråd. Erhvervsdirektør Peter Engel-Andreasen går i et indlæg på Tønder Erhvervsråds hjemmeside ind i sagen om de fiskerestriktioner,…

Skibbroen kæmper for længere åbningstid under musikweekenden, hvor mange bakker op om stedet

En afgørelse fra Syd- og Sønderjyllands Politi har sat gang i en af de mest omtalte lokale debatter denne sommer. Skibbroen i Tønder kæmper for at få lov til at…

Fik du læst disse artikler?

Tønder Erhvervsråd bakker op om rejefiskerne: “Fortjener klare og stabile rammevilkår”

Tønder Erhvervsråd bakker op om rejefiskerne: “Fortjener klare og stabile rammevilkår”

Skibbroen kæmper for længere åbningstid under musikweekenden, hvor mange bakker op om stedet

Skibbroen kæmper for længere åbningstid under musikweekenden, hvor mange bakker op om stedet

Tre byggerier hædres i Tønder Kommune: Fra historisk perle i Møgeltønder til moderne erhvervsbyggeri

Tre byggerier hædres i Tønder Kommune: Fra historisk perle i Møgeltønder til moderne erhvervsbyggeri

Politiet gennemførte kontrol i Tønder: Fokus på unge trafikanter i festugen

Politiet gennemførte kontrol i Tønder: Fokus på unge trafikanter i festugen

Store forskelle på varmeregningen i Tønder Kommune: Nogle sparer tusindvis af kroner

Store forskelle på varmeregningen i Tønder Kommune: Nogle sparer tusindvis af kroner

Løgumkloster Efterskole får millionstøtte: Nyt værkstedsbyggeri skal styrke praktisk undervisning

Løgumkloster Efterskole får millionstøtte: Nyt værkstedsbyggeri skal styrke praktisk undervisning
Skip to content