En ny rapport fra Kraka Economics afslører, at ordblinde børn klarer sig dårligere på både faglighed og trivsel i grundskolen sammenlignet med andre børn. Rapporten, der kortlægger ordblindeområdet med fokus på ordblindes opvækst og uddannelse, viser dog, at der er gode muligheder for at rette op på denne ulighed med den rette hjælp og støtte. Ordblinde børn fra ressourcestærke familier klarer sig nemlig gennemsnitligt lige så godt som alle andre børn.
Omfanget af ordblindhed i Danmark
Siden den nationale ordblindetest blev indført i 2015, er 20.000 danskere årligt blevet testet ordblinde. På den baggrund vurderer Kraka Economics, at der er cirka 500.000 ordblinde danskere. Denne store gruppe er ifølge rapporten dårligere stillet end resten af befolkningen, hvis de ikke får hjælp til deres udfordringer med det danske skriftsprog.
Trivsel og faglighed
Rapporten viser, at markant flere ordblinde trives dårligt sammenlignet med andre børn, og deres trivsel forværres yderligere fra 0. til 9. klasse. Ordblinde har også en markant lavere tro på egne evner og opnår i gennemsnit en afgangseksamen, der er 1,5 karakterpoint lavere end andre unge. De gennemfører sjældnere en ungdomsuddannelse og ender langt oftere i restgruppen som 25-årige – dvs. uden at være i job eller uddannelse.
Ordblindes søskende også ramt
Interessant nok viser rapporten, at ordblindes søskende også har dårligere trivsel og karaktergennemsnit end andre jævnaldrende, selvom de ikke selv er ordblinde.
Muligheder for forbedring
Trods de mange negative sammenhænge med ordblindhed, kan disse opvejes. Analysen viser, at ordblinde fra ressourcestærke familier klarer sig væsentligt bedre end andre ordblinde. De trives bedre, opnår bedre resultater i folkeskolen og påbegynder i højere grad en ungdomsuddannelse. Dette indikerer, at med den rette hjælp og støtte, kan ordblinde klare sig bedre og overkomme udfordringerne.
Henrik Mulvad, partner i Kraka Economics, udtaler: “Vores resultater viser ganske vist, at ordblinde børn har et ekstra benspænd i deres muligheder for livsudfoldelse, men det er vigtigt at holde fast i, at det er muligt at forbedre situationen for alle de her børn og unge. Og den opgave må samfundet tage på sig og sørge for nem og bred adgang til de redskaber, der stiller dem mere lige med deres jævnaldrende.”
Baggrund for rapporten
Rapporten, lavet på foranledning af NOTA – det nationale bibliotek og videnscenter for mennesker med læsevanskeligheder – kortlægger ordblindeområdet i Danmark ved at koble registerdata fra Danmarks Statistik med oplysninger om ordblindhed fra den nationale ordblindetest. På den måde er det muligt at se, hvad der i særlig grad kendetegner ordblinde, deres familiesituation, trivsel, karakterer og videre uddannelse.