Morgenmad på diget blev en solskinsucces

Det startede som en hollandsk tradition, men nu har konceptet “Morgenmad på diget” for alvor bidt sig fast i det sønderjyske. Fejringen af den fælles UNESCO-verdensarv, der strækker sig på tværs af Danmark, Tyskland og Holland, blev lørdag formiddag markeret med kaffe og croissanter under åben himmel, og succesen var til at tage og føle på.

I strålende sommervejr mødte i alt 75 morgenfriske gæster op ved henholdsvis Vidåslusen og Vester Vedsted for at hylde det unikke naturlandskab, mens solen steg op over Vadehavet.

En international tradition slår rødder

Ved Vidåslusen i Højer valgte 45 personer at starte dagen med udsigt over diget, mens 30 personer mødte op til et tilsvarende arrangement ved Vadehavscentret i Vester Vedsted. Arrangementet er en del af en større international fejring, hvor befolkningen langs hele Vadehavskysten samles om det fælles ansvar for naturen.

Den store interesse for at spise morgenmad i det fri har allerede nu fået Nationalpark Vadehavet til at kigge frem mod næste sommer. Succesen var nemlig så markant, at det allerede nu ligger fast, at traditionen fortsætter.

Opfordring til lokale arrangører

Selvom årets arrangementer ved Slusen i Højer og Vadehavscentret fungerede upåklageligt, er der et ønske om at vokse. Nationalparken håber, at endnu flere lokale aktører og leverandører vil melde sig under fanerne, når bordene skal dækkes på digerne i 2027.

– ”Vi gør det igen næste år – måske flere arrangører vil være med?” lyder den direkte opfordring fra Nationalpark Vadehavet efter weekendens vellykkede parløb mellem Slusen Højer og Vadehavscentret.

Håbet er, at man ved at involvere flere lokale erhvervsdrivende kan skabe endnu flere små oaser langs kysten, hvor lokale og turister i fællesskab kan fejre verdensarven over en skål morgenmad.

UNESCO-verdensarv som samlingspunkt

“Morgenmad på diget” er mere end blot et måltid; det er en manifestation af det tætte bånd mellem mennesket og Vadehavet. Ved at rykke dagens første måltid ud i de spektakulære omgivelser bliver værdien af den beskyttede natur gjort helt nærværende for deltagerne.

Med sommervejrets hjælp blev premieren i det sønderjyske en påmindelse om, hvorfor Vadehavet er udpeget som verdensarv, og med de foreløbige planer for næste år tegner der sig et billede af en ny fast tradition ved den danske vestkyst.

Foto: Nationalpark Vadehavet

  • Related Posts

    Ankestyrelsen pålægger Tønder Kommune at ændre styrelsesvedtægten

    Tønder Kommune skal endnu en gang ændre sin styrelsesvedtægt. Baggrunden er en henstilling fra Ankestyrelsen, som har vurderet, at dele af kommunens vedtægt ikke lever op til reglerne i kommunestyrelsesloven.…

    Folkevalgte skal vænne sig til nye takter

    Torsdag aften var de vante, polstrede rammer på rådhuset skiftet ud med duften af sportshal og midlertidige opstillinger, da Kommunalbestyrelsen i Tønder mødtes til debat. Renoveringen af den historiske byrådssal…

    Fik du læst disse artikler?

    Ankestyrelsen pålægger Tønder Kommune at ændre styrelsesvedtægten

    Ankestyrelsen pålægger Tønder Kommune at ændre styrelsesvedtægten

    Folkevalgte skal vænne sig til nye takter

    Folkevalgte skal vænne sig til nye takter

    Natteravnene er på gaden under Skærbæk Byfest

    Natteravnene er på gaden under Skærbæk Byfest

    Morgenmad på diget blev en solskinsucces

    Morgenmad på diget blev en solskinsucces

    Nu kan du booke oplevelser, der gør naturen rigere

    Nu kan du booke oplevelser, der gør naturen rigere

    Brand i transformatorstation udløste omfattende strømsvigt i Sønderjylland

    Brand i transformatorstation udløste omfattende strømsvigt i Sønderjylland
    Skip to content