Hvorfor voksne vender tilbage til aftenskolen

Betalt artikel

Hvorfor vælger flere voksne at vende tilbage til læring og fællesskab midt i en travl hverdag? Aftenskolen tilbyder et frirum med plads til nysgerrighed, fordybelse og nye begyndelser.

Af Amanda Karmark Bro, kommunikations- og designkonsulent, FOF Sydjylland

Hvorfor voksne vender tilbage til aftenskolen

Efteråret nærmer sig. Hverdagen ruller igen med fuld kraft, og kalenderen fyldes hurtigt op. Men midt i travlheden er der stadig noget, flere og flere voksne bevidst vælger til: et pusterum. Et frirum. Et sted, hvor det ikke handler om at præstere – men om at være nysgerrig.

Velkommen til en ny sæson i aftenskolen.

Hvor går voksne hen, når de har brug for noget mere?

Vi lever i en tid, hvor mange af os føler os overinformerede og underinvolverede. Vi følger med – men deltager sjældent. Mange savner mening, møder og muligheden for at lære noget nyt, bare fordi man har lyst.

Aftenskolen rammer lige ind i det behov. Den tilbyder ikke bare kurser i madlavning, yoga eller kunsthistorie. Den tilbyder nærvær. Samtale. Fællesskab. En påmindelse om, at læring ikke slutter med eksamensbeviset – men tværtimod kan være noget af det mest meningsfulde, vi vælger som voksne.

Et sted, hvor man gerne må være nybegynder

I FOF ser vi det år efter år: Mennesker i alle aldre og baggrunde, der vælger at kaste sig ud i noget nyt. Det kræver mod. Men det giver også noget særligt – ikke kun viden og færdigheder, men også en følelse af at være i bevægelse.

Aftenskolen er måske et af de få steder tilbage, hvor det er helt okay ikke at kunne det hele på forhånd. Hvor man ikke måles og vejes, men mødes.

Det sociale uformelle – med et formål

Vi ved, at mange oplever en voksende ensomhed i voksenlivet. Ikke nødvendigvis fordi man er alene – men fordi man mangler dybere fællesskaber. Aftenskolen tilbyder netop dét: relationer skabt omkring en fælles interesse, hvor man mødes fast, men uden krav.

Et fællesskab uden smalltalk-tvang – men med mulighed for fordybelse.

Nye sæsoner – nye versioner af os selv

Sæsonstarten er ikke bare en ny kursusplan. Det er en invitation. Til at lære noget, man altid har drømt om. Til at møde mennesker, man aldrig ellers ville møde. Til at give sig selv lov til at vokse – midt i voksenlivet.

For mange starter det med en lille tanke: Kunne det være noget for mig?

For nogle bliver det begyndelsen på noget større.

Læs mere om FOF Sydjyllands kurser på https://www.fof.dk/da/sydjylland

  • Related Posts

    Løgumkloster-elever indtager lærredet i ny kortfilm

    Efter succesen med “Tidevand” er filmskaber Gert Preben Henriksen tilbage med et nyt lokalt filmprojekt. Denne gang er det elever og medarbejdere fra Løgumkloster Distriktsskole, der spiller hovedrollerne i den…

    Per fra PN Farver i Tønder er gået bort

    Mange borgere i Tønder vil huske Per Nielsen som manden bag PN Farver på Torvet. Nu er den tidligere forretningsdrivende gået bort, og beskeden har vakt sorg blandt venner, bekendte…

    Fik du læst disse artikler?

    Løgumkloster-elever indtager lærredet i ny kortfilm

    Løgumkloster-elever indtager lærredet i ny kortfilm

    Per fra PN Farver i Tønder er gået bort

    Per fra PN Farver i Tønder er gået bort

    Ny midsommersang vil finde plads ved Sankt Hans-bålet

    Ny midsommersang vil finde plads ved Sankt Hans-bålet

    Sundhedsreformen kan give Tønder Sygehus flere opgaver og behandlingstilbud

    Sundhedsreformen kan give Tønder Sygehus flere opgaver og behandlingstilbud

    Leder: Mangler vi hænder eller bruger vi dem bare forkert?

    Leder: Mangler vi hænder eller bruger vi dem bare forkert?

    Klostermærkens gæster møder nyt syn ved ankomsten til Løgumkloster

    Klostermærkens gæster møder nyt syn ved ankomsten til Løgumkloster
    Skip to content