Systemfejl rammer både virksomheder og forbrugere
En teknisk fejl i Fødevarestyrelsens IT-systemer har nu i over en uge forhindret fødevarevirksomheder i at vise deres seneste kontrolrapport – den såkaldte “smiley”. Ifølge lovgivningen skal virksomheder kunne fremvise denne rapport, men når systemet bag er nede, er det lettere sagt end gjort.
Alligevel risikerer virksomhederne bøder, hvis de ikke kan fremvise kontrollen fysisk, og det skaber frustration hos både ejere og kunder.

Sådan et skærmbillede møder forbrugeren, når de prøver at gå ind på Findsmiley.dk
Forbrugere kan ikke se smiley-status
De tekniske problemer betyder, at gæster i restauranter, caféer, kiosker og butikker ikke kan tjekke, hvordan fødevarekontrollen har vurderet virksomheden. Det ellers offentligt tilgængelige system findsmiley.dk er blandt de berørte tjenester.
Fødevarestyrelsen: Vi beklager ulejligheden
På deres hjemmeside skriver Fødevarestyrelsen den 23. juli:
“Vi har desværre udfordringer med tilgængeligheden af flere af vores systemer til borgere og virksomheder som følge af en større systemopdatering.”
Flere centrale funktioner er ramt, herunder Certifikatdatabasen, Eksportportalen, bestilling af dyrepas samt AIRD (dyreforsøgstilsynets system).
Der er endnu ikke oplyst en tidshorisont for, hvornår problemerne bliver løst, men styrelsen oplyser, at der arbejdes intensivt med leverandørerne for at få systemerne i gang igen.
Eksport rammes også
Det er ikke kun smileys og kontrolrapporter, der er utilgængelige. Certifikatdatabasen til eksportcertifikater er også nede. Hvis virksomheder har presserende forsendelser, opfordres de til at kontakte certifikatvagterne direkte for at finde en midlertidig løsning.







