Nu er der igen fri passage rundt om Hotel Tønderhus og Skibbroen, hvor Kjelvist A/S er i slutfasen af det store anlægsarbejde. Det meste af belægningen er nu på plads, og det er kun nogle få områder ved Skibbroen, der mangler sten, før projektet kan meldes helt færdigt.
Ny type asfalt skal håndtere regnvandet
En vigtig del af projektet har været at tænke klima og bæredygtighed ind i vejens opbygning. Tønder Forsyning A/S har i den forbindelse benyttet en ny type belægning, såkaldt permaasfalt, der gør det muligt for regnvand at trænge direkte ned gennem vejbanen og ned i undergrunden i stedet for at blive ledt væk i kloakrør.
På LinkedIn skriver Tønder Forsyning selv:
– Klimavej giver mening for både miljøet og pengepungen. Kloaksanering og byfornyelse går hånd i hånd i et stort anlægsprojekt i Tønder midtby, lyder det.

Permaasfalt skåner både miljø og budget
Jacob Riis Bols fra Tønder Forsyning forklarer, at overfladevandet med permaasfalten drænes ned i jorden via asfalten og et særligt lag af skærver med stor porevolumen, som fungerer på samme måde som en faskine. På den måde undgår man både store rør og bassiner – og dermed en stor del af de udgifter, der normalt følger med dybe udgravninger og arkæologiske undersøgelser.
– Vi har brugt permaasfalten både på parkeringsarealer og på en 116 meter lang vejstrækning. Derudover har vi formået at koble regnvand fra tagrender direkte ud til den permeable asfalt, siger han.
En løsning med lav CO₂-belastning
Valget af permaasfalt betyder, at der er blevet gravet mindre og brugt væsentligt mindre beton end normalt – to faktorer, der har stor betydning for miljøet og CO₂-udledningen.
Med andre ord: Projektet omkring Skibbroen i Tønder er ikke blot en forskønnelse og funktionel forbedring – det er også et forbillede for, hvordan man kan tænke klima og økonomi ind i moderne byudvikling.







