Nye emballageregler træder i kraft – virksomheder får større ansvar

Fra den 1. juni 2025 står danske virksomheder over for en markant ændring i reglerne for emballage. Det såkaldte udvidede producentansvar træder i kraft, hvilket betyder, at virksomheder fra næste måned bliver forpligtet til at indberette de præcise mængder emballage, de har sendt på det danske marked i løbet af 2024.

Formålet med denne nye ordning er at sikre, at producenter og importører tager et større ansvar for hele emballagens livscyklus – fra produktion til den endelige affaldshåndtering. Dog viser det sig, at mange virksomheder endnu ikke er klar over, at de er omfattet af disse nye regler, fremgår det af en pressemeddelelse fra Erhvervshus Nordjylland.

Producenter, importører og distributører får nyt ansvar

De nye regler, officielt benævnt “Regler om producentansvar for emballage”, indebærer, at alle virksomheder, der markedsfører emballage eller produkter pakket ind i emballage i Danmark, fremover har ansvaret for, hvordan denne emballage håndteres, når den bliver til affald. Tidligere lå dette ansvar primært hos kommunerne. De nye regler rammer bredt og gælder både producenter, importører og distributører, hvilket potentielt omfatter mange mindre virksomheder.

Komplekse regler kan overraske SMV’er

Morten Bandholm Vinde, forretningsudvikler i bæredygtighed hos Erhvervshus Nordjylland, påpeger i pressemeddelelsen, at mange små og mellemstore virksomheder overraskes over at være omfattet af de nye krav. Han forklarer, at reglerne kan virke komplekse og for mange virksomheder medfører betydeligt øgede omkostninger. Dette er dog tilsigtet, da ideen bag reglerne er at skabe et økonomisk incitament til at reducere emballagemængden og sikre, at den emballage, der markedsføres, er så miljøvenlig som muligt. Vinde argumenterer for, at dette på sigt kan gøre det grønne valg til både sund fornuft og god forretning.

Indberetning er obligatorisk – manglende overholdelse kan straffes

Virksomheder skal årligt indberette deres emballagemængder senest den 1. juni. Den første indberetning skal altså ske i år og omfatter data fra 2024. Manglende registrering eller indberetning kan føre til bøder og i yderste konsekvens udelukkelse fra det danske marked. Reglerne gælder for al emballage – både engangs- og genbrugsemballage – uanset materialetype, herunder plast, pap, papir, glas, metal, træ, tekstil og karton.

Medlemsskab af kollektive ordninger er påkrævet

Alle virksomheder, der er omfattet af producentansvaret for emballage, skal også være medlem af en eller flere kollektive ordninger. Disse ordninger fungerer som praktiske samarbejdspartnere og hjælper virksomhederne med de administrative og tekniske aspekter af affaldshåndteringen, herunder indsamling, sortering og genanvendelse af emballageaffald. Det er den enkelte virksomheds ansvar at søge om optagelse i en sådan ordning.

Hvad skal virksomheder konkret gøre?

De nye regler om producentansvar for emballage indebærer flere konkrete forpligtelser for de berørte virksomheder:

  • Registrering: Virksomheder skal registrere sig i Dansk Producentansvarsregister (DPA).
  • Indberetning: Der skal årligt indberettes oplysninger om mængde og type af emballage, der er sat på markedet.
  • Betaling: Virksomheder skal betale for indsamling og behandling af det emballageaffald, de genererer.
  • Medlemsskab: Der kræves medlemskab af en eller flere kollektive ordninger.

Bæredygtighed som mulighed for optimering

Selvom det øgede ansvar kan virke byrdefuldt, indeholder det også muligheder for virksomhederne. Formålet er netop at skabe incitament til at reducere emballagespild og tænke i mere bæredygtige løsninger. Morten Bandholm Vinde foreslår i pressemeddelelsen, at virksomhederne kan optimere ved at vælge lettere materialer, undgå overemballering, overveje genbrugsemballage og indgå i dialog med deres leverandører om emballagevalg. Ved at fokusere på et anderledes emballagedesign og træffe bevidste valg kan virksomheder potentielt både spare penge og mindske deres klimaaftryk.

Producentansvar – de vigtigste punkter:

  • Ikrafttræden: 1. juni skal virksomheder indberette data fra 2024.
  • Omfatter: Alle virksomheder, der markedsfører emballage eller emballerede produkter i Danmark.
  • Krav: Registrering, årlig indberetning og betaling for affaldshåndtering samt medlemskab af kollektiv ordning.
  • Materialer: Gælder alle typer og materialer af emballage.
  • Formål: At fremme genanvendelse og reducere emballagespild.
  • Related Posts

    Hedebølge og uro i Mellemøsten sender elpriserne i vejret

    Mange danskere har i juni oplevet, at elregningen er blevet dyrere end forventet. Selvom sommeren har budt på masser af solskin, som normalt er godt nyt for produktionen af solenergi,…

    LEDER: Skal butikskædernes krav diktere byernes overlevelse?

    Baggrunden for denne leder er et opslag fra den selvstændige erhvervsdrivende Christian Nørremark i Nykøbing Falster. Her beskriver han sin bekymring over udviklingen i byens centrum, hvor et stigende antal…

    Fik du læst disse artikler?

    Tønder Erhvervsråd bakker op om rejefiskerne: “Fortjener klare og stabile rammevilkår”

    Tønder Erhvervsråd bakker op om rejefiskerne: “Fortjener klare og stabile rammevilkår”

    Skibbroen kæmper for længere åbningstid under musikweekenden, hvor mange bakker op om stedet

    Skibbroen kæmper for længere åbningstid under musikweekenden, hvor mange bakker op om stedet

    Tre byggerier hædres i Tønder Kommune: Fra historisk perle i Møgeltønder til moderne erhvervsbyggeri

    Tre byggerier hædres i Tønder Kommune: Fra historisk perle i Møgeltønder til moderne erhvervsbyggeri

    Politiet gennemførte kontrol i Tønder: Fokus på unge trafikanter i festugen

    Politiet gennemførte kontrol i Tønder: Fokus på unge trafikanter i festugen

    Store forskelle på varmeregningen i Tønder Kommune: Nogle sparer tusindvis af kroner

    Store forskelle på varmeregningen i Tønder Kommune: Nogle sparer tusindvis af kroner

    Løgumkloster Efterskole får millionstøtte: Nyt værkstedsbyggeri skal styrke praktisk undervisning

    Løgumkloster Efterskole får millionstøtte: Nyt værkstedsbyggeri skal styrke praktisk undervisning
    Skip to content