
På den nyligt afholdte generalforsamling måtte Tønder Festival præsentere et regnskab for 2024, der viste et underskud på knap 1,6 millioner kroner. Dette uventet store minus understreger ifølge festivalledelsen et presserende behov for gennemgribende ændringer i festivalens økonomiske fundament.
Jubilæumsår med rekordbesøg endte i økonomisk smalhals
Det ironiske i situationen er, at underskuddet kommer i et jubilæumsår, hvor Tønder Festival oplevede det hidtil største billetsalg i sin lange historie. Et rekordstort antal festivalgæster strømmede til, og opbakningen fra publikum, de mange frivillige og de værdifulde samarbejdspartnere var enorm.
Desværre satte en usædvanligt regnfuld sommer og et voldsomt uvejr, der ramte festivalpladsen lørdag aften, en negativ kædereaktion i gang. Flere af de planlagte campingområder blev ubrugelige, og festivalorganisationen blev tvunget til i hast at finde alternative løsninger, herunder nye overnatningspladser og omfattende shuttleservice.
“Vi er dybt taknemmelige for den fantastiske opbakning, vi oplevede fra publikum i 2024. Det var overvældende,” siger festivalformand Mette Bossen Linnet. “Men det ændrer desværre ikke på, at vi nu står med et betydeligt underskud, og at det er bydende nødvendigt at træffe nogle grundlæggende beslutninger og styre i en ny retning, hvis vi skal sikre festivalens overlevelse på længere sigt.”
Strategisk nytænkning er i gang
Den kraftige storm blev ikke kun en økonomisk byrde for festivalen; den fungerede også som en ubehagelig, men nødvendig, lærestreg. Uvejret og de efterfølgende komplikationer har tydeligt vist, at den nuværende forretningsmodel ikke er tilstrækkelig robust til at håndtere uforudsete begivenheder af denne kaliber.
Festivaldirektør Kristina Lehmann Schjøtt forklarer: “Vi har i mange år drevet festivalen med hjertet, og det skal vi fortsætte med. Men vi er også nødt til at kigge kritisk på vores arbejdsgange. Vi skal sikre, at festivalen kan drives bæredygtigt – både økonomisk og organisatorisk – uden at miste den unikke sjæl, der kendetegner Tønder Festival.”
Omfattende gennemgang af alle områder
Festivalens bestyrelse og direktør er nu i gang med en omfattende gennemgang af alle festivalens forretningsområder. En strategisk proces er blevet iværksat, som involverer både de mange frivillige ledere og festivalens strategiske partnere.
“Vi kommer til at se på alt fra vores indkøb og logistik til organiseringen af de frivillige og vores partnerskabsaftaler,” forklarer Mette Bossen Linnet. “Det bliver ikke en let proces, og der vil uden tvivl være nogle svære beslutninger, der skal træffes. Men det er absolut nødvendigt. Vi tror på, at vi kan gennemføre de nødvendige ændringer med respekt for det stærke fællesskab og den helt særlige atmosfære, som Tønder Festival er så kendt for.”
Hun afslutter med en klar vision for fremtiden: “Vi har overlevet de første 50 år – og vi har bestemt intentioner om at blomstre i de næste 50. Men det kræver, at vi handler nu. Og det gør vi – sammen.”
For yderligere information kan direktør for Tønder Festival, Kristina Lehmann Schjøtt, kontaktes på telefon 21490730 eller via mail: [fjernede ugyldig mailadresse]