Nu er Tønders første datamatikerstuderende dimitteret

Reklame
Tønder d. 24. januar 2025 – I dag markerer en historisk milepæl for Erhvervsakademi SydVest, da det første hold datamatikerstuderende i studiebyen Tønder dimitterer.

Uddannelsen, der varer 2 ½ år, blev etableret i august 2022 og inkluderer en integreret praktikperiode, så de studerende ikke kun kommer ud på arbejdsmarkedet med aktuel viden, men også værdifuld erfaring inden for IT-branchen.

I sin tale fremhævede rektor Henrik Larsen betydningen af denne historiske dag:
“Kære dimittender, for fire år siden var jeres uddannelse blot en idé, men i tæt dialog med
Uddannelses- og Forskningsministeriet – og med opbakning fra Tønder Kommune og erhvervsrådet
– blev den til virkelighed. I dag står vi her takket være en stærk fælles indsats. At 9 ud af 13
studerende har gennemført uddannelsen er en flot præstation, for Datamatiker er en af de sværeste
erhvervsakademiuddannelser at gennemføre!”

Jesper Petersen, tidligere Uddannelses- og Forskningsminister, nu socialdemokratisk MF’er, som godkendte uddannelsen i Tønder tilbage i 2021 og havde æren af at klippe ”det røde bånd” på åbningsdagen – en rød computerledning – afslørede, at han havde gemt et stykke af den røde ledning, fordi dagen hørte til blandt de bedste minder fra hans ministertid.

“Derfor er det en stor glæde at være her i dag og binde sløjfen på denne første årgang.”
Han fortsatte: “Mange af jer kommer fra Tønder, og uddannelsens tilstedeværelse her har haft stor betydning for jeres valg. Som sønderjysk folkevalgt er jeg utrolig glad for dette resultat. Det viser, at politik nytter, når vi arbejder sammen lokalt og nationalt.”

Borgmester Jørgen Popp Petersen deltog også og roste samarbejdet mellem erhversakademiet,
kommunen og erhvervslivet: “I dag skriver vi historie. I er de første datamatikere uddannet i Tønder, og jeres kompetencer er efterspurgte som aldrig før. Dette er et tydeligt bevis på, at politiske initiativer og lokal opbakning kan skabe reelle forandringer.”

Dagens fejring blev afsluttet med en reception, hvor virksomheder, politikere og studerende markerede den historiske begivenhed. Virksomhederne har spillet en vigtig rolle i uddannelsen og vil fortsat være centrale i at sikre, at Tønders første datamatikere får en stærk start på arbejdsmarkedet.

Related Posts

Tønder Erhvervsråd bakker op om rejefiskerne: “Fortjener klare og stabile rammevilkår”

Støtten til de pressede rejefiskere på Rømø kommer nu også fra Tønder Erhvervsråd. Erhvervsdirektør Peter Engel-Andreasen går i et indlæg på Tønder Erhvervsråds hjemmeside ind i sagen om de fiskerestriktioner,…

Skibbroen kæmper for længere åbningstid under musikweekenden, hvor mange bakker op om stedet

En afgørelse fra Syd- og Sønderjyllands Politi har sat gang i en af de mest omtalte lokale debatter denne sommer. Skibbroen i Tønder kæmper for at få lov til at…

Fik du læst disse artikler?

Tønder Erhvervsråd bakker op om rejefiskerne: “Fortjener klare og stabile rammevilkår”

Tønder Erhvervsråd bakker op om rejefiskerne: “Fortjener klare og stabile rammevilkår”

Skibbroen kæmper for længere åbningstid under musikweekenden, hvor mange bakker op om stedet

Skibbroen kæmper for længere åbningstid under musikweekenden, hvor mange bakker op om stedet

Tre byggerier hædres i Tønder Kommune: Fra historisk perle i Møgeltønder til moderne erhvervsbyggeri

Tre byggerier hædres i Tønder Kommune: Fra historisk perle i Møgeltønder til moderne erhvervsbyggeri

Politiet gennemførte kontrol i Tønder: Fokus på unge trafikanter i festugen

Politiet gennemførte kontrol i Tønder: Fokus på unge trafikanter i festugen

Store forskelle på varmeregningen i Tønder Kommune: Nogle sparer tusindvis af kroner

Store forskelle på varmeregningen i Tønder Kommune: Nogle sparer tusindvis af kroner

Løgumkloster Efterskole får millionstøtte: Nyt værkstedsbyggeri skal styrke praktisk undervisning

Løgumkloster Efterskole får millionstøtte: Nyt værkstedsbyggeri skal styrke praktisk undervisning
Skip to content