Færre indbrud i Syd- og Sønderjylland i årets juleferie

Syd- og Sønderjylland har oplevet en bemærkelsesværdig nedgang i antallet af indbrud i private hjem i årets jule- og nytårsperiode. Ifølge Syd- og Sønderjylland Politi er antallet af indbrud faldet med hele 25 % sammenlignet med samme periode sidste år.

“Det er en meget positiv udvikling, som vi er meget glade for,” udtaler politiinspektør Kaj Nielsen. “Selvom vi naturligvis altid ønsker at se et tal på nul, så er det en stor tilfredsstillelse at kunne konstatere, at færre borgere har oplevet den ubehagelige situation at få deres hjem brudt op.”

Et resultat af et stærkt samarbejde

Den markante reduktion i indbrudstallet tilskrives et tæt samarbejde mellem borgere og politi. Politiet har igangsæt en række tiltag for at forebygge indbrud, herunder øget synlighed på gaden, intensiveret efterforskning og en målrettet kommunikationskampagne.

“Borgernes indsats har været afgørende for succesen,” understreger politiinspektør Kaj Nielsen. “De har været meget opmærksomme og har ikke tøvet med at kontakte os, når de har observeret noget mistænkeligt. Det har givet os vigtige spor, som vi har kunnet arbejde videre med.”

Et eksempel på et sådant samarbejde er anholdelsen af en formodet indbrudstyv i både Haderslev og Esbjerg. Disse anholdelser blev muliggjort af borgertip, der førte politiet på sporet af gerningsmændene.

Esbjerg og Tønder fører an

Esbjerg Kommune har oplevet den største reduktion i indbrudstallet, med et fald på næsten 2/3 dele sammenlignet med sidste år. Her er man gået fra 39 til 14 indbrud. Tønder Kommune har haft færrest indbrud af alle kommuner i kredsen med blot 2 indbrud.

Politihunde – et vigtigt værktøj

Politihunde spiller en afgørende rolle i efterforskningen af indbrud. Ved hjælp af deres skarpe sanser kan de opspore spor, der kan føre politiet på sporet af gerningsmændene. For eksempel kan en politihund finde genstande, der har været i kontakt med en indbrudstyv, og dermed sikre vigtigt DNA-materiale.

Fremtiden

Selvom der er sket en positiv udvikling, understreger politiet vigtigheden af at fortsætte det gode samarbejde med borgerne. Ved at være opmærksomme på vores omgivelser og ved at kontakte politiet ved mistanke om kriminel aktivitet, kan vi alle være med til at gøre vores nærområder sikrere.

“Vi vil fortsætte vores indsats for at forebygge indbrud,” siger politiinspektør Kaj Nielsen. “Vi opfordrer borgerne til at være på vagt og til at melde alt mistænkeligt til politiet. Sammen kan vi gøre en forskel.”

  • Related Posts

    Derfor er elprisen høj, selv om solen skinner, grundet hedebølgen sender regningen i vejret

    Mange danskere undrer sig i disse dage over, at elpriserne er steget markant, selv om solen skinner fra en skyfri himmel, og solcellerne producerer strøm i stor stil. Forklaringen skal…

    Dyr fredag aften på Rømødæmningen: 27 bilister får en kedelig hilsen i e-Boks

    Sommerferien skydes officielt i gang for mange i disse dage, og det betyder tæt trafik på vejene mod vest. Fredag aften valgte Syd- og Sønderjyllands Politi at rulle en af…

    Fik du læst disse artikler?

    Ankestyrelsen pålægger Tønder Kommune at ændre styrelsesvedtægten

    Ankestyrelsen pålægger Tønder Kommune at ændre styrelsesvedtægten

    Folkevalgte skal vænne sig til nye takter

    Folkevalgte skal vænne sig til nye takter

    Natteravnene er på gaden under Skærbæk Byfest

    Natteravnene er på gaden under Skærbæk Byfest

    Morgenmad på diget blev en solskinsucces

    Morgenmad på diget blev en solskinsucces

    Nu kan du booke oplevelser, der gør naturen rigere

    Nu kan du booke oplevelser, der gør naturen rigere

    Brand i transformatorstation udløste omfattende strømsvigt i Sønderjylland

    Brand i transformatorstation udløste omfattende strømsvigt i Sønderjylland
    Skip to content