Rømø Frivillige Brandværn siger farvel til nuværende aftale

til artiklen er der anvendt genrefoto
Rømøs brandværn står over for store ændringer.

“Som mange af jer sikkert allerede har hørt, har Rømø Frivillige Brandværn valgt at opsige deres nuværende slukningsaftale med Brand og Redning Sønderjylland. Denne beslutning har skabt en del spørgsmål”. Det fortæller brandkaptajn Jakob W. Rasmussen, som har derfor valgt at uddybe årsagerne og de kommende planer på brandværnets Facebookside.

Hvorfor opsiges aftalen?

Hovedårsagen til opsigelsen er, at brandværnet har haft svært ved at rekruttere og fastholde nok frivillige brandmænd til at opfylde de krav, der stilles i slukningsaftalen. Dette betyder, at brandværnet ikke har kunnet garantere, at der altid ville være tilstrækkeligt mandskab til at rykke ud ved en eventuel brand eller anden nødsituation.

Hvad betyder det for Rømø?

Opsigelsen af aftalen betyder, at der nu skal findes en ny løsning for brandberedskabet på Rømø. Både Rømø Frivillige Brandværn, Brand og Redning Sønderjylland og Beredskabskommissionen arbejder i øjeblikket på at finde den bedste løsning for øens borgere og gæster.

Beredskabskommissionen har nedsat et udvalg, der skal undersøge forskellige muligheder for fremtidens brandberedskab på Rømø. Blandt andet overvejes det, om Rømø Frivillige Brandværn kunne indgå et samarbejde med Falck Skærbæk. Dette ville betyde, at Falck ville rykke ud til udrykninger på Rømø, men det er endnu uvist, hvordan en sådan løsning ville se ud.

Hvad siger politikerne?

Flere politikere har udtrykt bekymring over situationen og understreget vigtigheden af at sikre et godt brandberedskab på Rømø. Bjarne Lund Henneberg fra SF har blandt andet udtalt, at det er afgørende, at der findes en løsning, der sikrer en hurtig responstid ved en eventuel brand eller anden nødsituation.

Samarbejde med Falck og andre muligheder på tegnebrættet

Som følge af Rømø Frivillige Brandværns opsigelse af deres nuværende slukningsaftale, arbejder Brand & Redning Sønderjylland intenst på at finde en ny løsning for brandberedskabet på øen.

En af de muligheder, der undersøges, er et samarbejde med Falck. Der har allerede været indledende samtaler om, hvordan Falck kunne bidrage til at sikre et tilstrækkeligt beredskab på Rømø. Dette kunne indebære, at Falck stationerede en beredskabsenhed på øen eller rykkede ud fra deres station i Skærbæk ved behov.

Andre løsninger

Udover samarbejdet med Falck, undersøger man også andre muligheder. En af disse er en løsning, der minder om den, der allerede eksisterer på øen Aarø. Der er endnu ikke er truffet nogen endelig beslutning om, hvilken vej man vil gå.

Udfordringer med responstid

En af de største udfordringer ved at sikre et godt brandberedskab på Rømø er øens geografiske beliggenhed. Der er 22 kilometer fra brandstationen i Skærbæk til Havneby, hvilket betyder, at responstiden ved en udrykning vil være mindst 20 minutter. Dette kan få alvorlige konsekvenser i tilfælde af en brand, især i de mange stråtækte bygninger, der findes på øen.

Derfor er et godt brandberedskab vigtigt på Rømø

Rømø er en ø med mange turister og har en unik natur. Derfor er det afgørende at have et velfungerende brandberedskab for at beskytte både mennesker, bygninger og miljø.

Related Posts

39 bilister taget for hastighed i Løjt Kirkeby

Fredag eftermiddag gennemførte Syd- og Sønderjyllands Politi en seks timer lang hastighedskontrol i Løjt Kirkeby lidt uden for Aabenraa. Kontrollen foregik i en byzone med en hastighedsgrænse på 50 km/t,…

Johannes Kiil Jensen politianmelder Beredskabsstyrelsen “De truer os med anmeldelse, mens de selv har skabt forbuddet”

Johannes Kiil Jensen fra Skærbæk har nu officielt politianmeldt Beredskabsstyrelsen og to af styrelsens ledende medarbejdere. Anmeldelsen blev afleveret på Tønder politistation onsdag, hvor situationen ifølge ham selv udviklede sig…

Fik du læst disse artikler?

39 bilister taget for hastighed i Løjt Kirkeby

39 bilister taget for hastighed i Løjt Kirkeby

Johannes Kiil Jensen politianmelder Beredskabsstyrelsen “De truer os med anmeldelse, mens de selv har skabt forbuddet”

Johannes Kiil Jensen politianmelder Beredskabsstyrelsen “De truer os med anmeldelse, mens de selv har skabt forbuddet”

Fremover bliver hvert vindmølle- og solcelleprojekt vurderet for sig

Fremover bliver hvert vindmølle- og solcelleprojekt vurderet for sig

Ankestyrelsen pålægger Tønder Kommune at ændre styrelsesvedtægten

Ankestyrelsen pålægger Tønder Kommune at ændre styrelsesvedtægten

Folkevalgte skal vænne sig til nye takter

Folkevalgte skal vænne sig til nye takter

Natteravnene er på gaden under Skærbæk Byfest

Natteravnene er på gaden under Skærbæk Byfest
Skip to content