60 procent af ambulancefolkene stemmer NEJ til OK24

Resultatet af afstemningen om OK24-aftalen taler sit tydelige sprog. Knap 60% af de stemmeberettigede ambulancereddere har stemt NEJ. Ambulancefaget er overset og mangler reel indflydelse og kan kun reddes ved at samle sig i en fagforening, siger ambulancebehandler Bent Holst.

Resultatet af afstemningen om OK24-aftalen taler sit tydelige sprog. Knap 60% af de stemmeberettigede ambulancereddere har stemt NEJ. Det viser offentliggørelsen af de forskellige faggruppers stemmer ved OK24.

”Det markante NEJ-svar afspejler en dyb utilfredshed blandt ambulancefolkene i regionerne. De føler sig oversete og mangler reel indflydelse på deres arbejdsvilkår og lønforhold,” siger Bent Holst, ambulancebehandler og bestyrelsesmedlem i Reddernes Fagforening.

Patienterne kommer til at betale prisen

Det koster, at så mange ambulancefolk siger nej til OK24. For 60 procent af landets ambulancereddere er nu ansat i Regionerne, og de har dermed været stemmeberettiget i OK24-afstemningen.

”I sidste ende er det landets patienter, der må betale for, at ambulancefolkenes løn og arbejdsforhold ikke er prioriteret. For så bliver det endnu svære at fastholde ambulancereddere,” siger Bent Holst.

“Vi er en overset gruppe, der står uden indflydelse. Den eneste mulighed for at redde vores fag – både på det private og offentlige arbejdsmarked – er ved at samles i Reddernes Fagforening, så vi får direkte indflydelse på vores egen fælles overenskomst,” understreger Bent Holst.

Ambulancefaget drukner i forhandlingerne

Kritikken af forhandlingsresultatet ved OK24 har været tydelig allerede før afstemningen. Ambulancepersonalet oplever nemlig, at deres arbejds- og lønforhold drukner blandt de større faggrupper.

Det er understreget af, at ambulanceredders løn på det offentlige område ikke bliver løftet i samme grad som de fire faggrupper, herunder social- og sundhedspersonale, pædagoger, fængselsbetjente og sygeplejersker, som regeringen har udpeget som særligt trængte. Og det sker på trods af, at ambulancefaget også er vagtsat og lider under stor mangel på ambulancereddere.

Bent Holst understreger, at en fælles brancheoverenskomst for det offentlige og private område vil sikre, at der arbejdets for ambulancepersonalets løn og arbejdsforhold generelt. Det vil også betyde, at de ansatte i Regionerne og på det private område ikke længere skal leve i konstant uvished, om deres løn og tilhørsforhold ændrer sig, når ambulancekørslen bliver udliciteret.

  • Related Posts

    Derfor er elprisen høj, selv om solen skinner, grundet hedebølgen sender regningen i vejret

    Mange danskere undrer sig i disse dage over, at elpriserne er steget markant, selv om solen skinner fra en skyfri himmel, og solcellerne producerer strøm i stor stil. Forklaringen skal…

    Minister skærper reglerne: Kommuner får besked om at stoppe ulovlig kønsopdelt svømning

    Kommunerne får nu en klar påmindelse fra regeringen om, at reglerne om kønsopdelt svømning skal overholdes. Beskæftigelsesminister og minister for ligestilling, Ane Halsboe-Jørgensen (S), har sendt et brev til landets…

    Fik du læst disse artikler?

    39 bilister taget for hastighed i Løjt Kirkeby

    39 bilister taget for hastighed i Løjt Kirkeby

    Johannes Kiil Jensen politianmelder Beredskabsstyrelsen “De truer os med anmeldelse, mens de selv har skabt forbuddet”

    Johannes Kiil Jensen politianmelder Beredskabsstyrelsen “De truer os med anmeldelse, mens de selv har skabt forbuddet”

    Fremover bliver hvert vindmølle- og solcelleprojekt vurderet for sig

    Fremover bliver hvert vindmølle- og solcelleprojekt vurderet for sig

    Ankestyrelsen pålægger Tønder Kommune at ændre styrelsesvedtægten

    Ankestyrelsen pålægger Tønder Kommune at ændre styrelsesvedtægten

    Folkevalgte skal vænne sig til nye takter

    Folkevalgte skal vænne sig til nye takter

    Natteravnene er på gaden under Skærbæk Byfest

    Natteravnene er på gaden under Skærbæk Byfest
    Skip to content