Mand dømt for ulovlig våbenbesiddelse og indbrud

Ved Retten i Sønderborg blev en 32-årig mand fra Aabenraa Kommune onsdag dømt skyldig i besiddelse af 5 skydevåben under særligt skærpende omstændigheder. I alt var manden tiltalt for 24 forhold og blev dømt skyldig i dem alle.

Den 32-årige blev anholdt i juni 2023, efter politiet fandt 5 skydevåben, narkotika og flere tyvekoster på hans adresse.

Den 2. juni 2023 blev manden fremstillet i grundlovsforhør, hvor retten besluttede, at manden skulle varetægtsfængsles under efterforskningen.

I forbindelse med sagens opklaring, herunder specielt indbruddene, har DNA-spor været en afgørende faktor. Det blev også lagt til grund i dommen – i kombination med den nu dømtes egne forklaringer.

Ud af de 24 forhold, han var tiltalt for, handlede størstedelen om indbrud og forsøg på indbrud, mens det var forholdene omkring ulovlig våbenbesiddelse, der var sagens hovedforhold og det strafbærende i dommen.

Den 32-årig blev idømt 5 års fængsel.

Anklagerfuldmægtig Jannick Frederiksen har ført sagen i retten og er tilfreds med dommen:

”Den afspejler, at vi som samfund ser strengt på både våbenbesiddelse, narkotikabesiddelse og berigelseskriminalitet. Retten lagde vægt på, at man foruden at have været i besiddelse af 5 skydevåben i et kriminelt miljø også har prøveskudt det ene, været i besiddelse af ammunition og i et nærmere omfang har haft en dialog med en tredjepart om de 5 våben, herunder om salg af dem”, siger Jannick Frederiksen.

Han tilføjer, at det alt sammen er skærpende omstændigheder, som – sammen med de øvrige forhold i sagen – har ført til den lange fængselsstraf.

Den 32-årige mand modtog dommen og er varetægtsfængslet efter dom.

Related Posts

Brand i transformatorstation udløste omfattende strømsvigt i Sønderjylland

Store dele af det sydøstlige Sønderjylland blev sent fredag aften ramt af strømafbrydelser, efter at der opstod brand i en transformatorstation på Flensborgvej i Aabenraa. Syd- og Sønderjyllands Politi modtog…

Dyr fredag aften på Rømødæmningen: 27 bilister får en kedelig hilsen i e-Boks

Sommerferien skydes officielt i gang for mange i disse dage, og det betyder tæt trafik på vejene mod vest. Fredag aften valgte Syd- og Sønderjyllands Politi at rulle en af…

Fik du læst disse artikler?

Fremover bliver hvert vindmølle- og solcelleprojekt vurderet for sig

Fremover bliver hvert vindmølle- og solcelleprojekt vurderet for sig

Ankestyrelsen pålægger Tønder Kommune at ændre styrelsesvedtægten

Ankestyrelsen pålægger Tønder Kommune at ændre styrelsesvedtægten

Folkevalgte skal vænne sig til nye takter

Folkevalgte skal vænne sig til nye takter

Natteravnene er på gaden under Skærbæk Byfest

Natteravnene er på gaden under Skærbæk Byfest

Morgenmad på diget blev en solskinsucces

Morgenmad på diget blev en solskinsucces

Nu kan du booke oplevelser, der gør naturen rigere

Nu kan du booke oplevelser, der gør naturen rigere
Skip to content