Tønder – Tinglev banen i uvis fremtid

Den nedlagte jernbanes fremtid hænger i tynd tråd

Tønder Kommune ønsker en afklaring på fremtiden for Tønder-Tinglev banen. Det fremgår af en sag, der for nylig har været behandlet i kommunens Klima-, Vækst- og Udviklingsudvalg.

Det sker efter at Banedanmark tidligere har meddelt kommunen, at de ønsker at nedlægge den ikke længere benyttede Tønder-Tinglev bane. En nedlæggelse vil betyde, at man kan fjerne de nedslidte anlæg og potentielt omdanne baneområdet til en sti eller faunakorridor.

Flere steder i dag vokser der allerede en del træer på sporet, som skal ryddes for at kunne fjerne de nedslidte anlæg.

Banestrækningen på 26,7 km blev oprindelig færdiggjort under det preussiske herredømme og åbnet i 1867. Indtil 1971 har det været persontrafik på strækningen, hvorefter det kun var godskørsel indtil 2002. Herefter blev strækningen spærret for trafik som følge af sporets tilstand. Der var i ringe tilstand som følge af manglende vedligeholdelse.

I 2009 blev der udført beregninger af Carl Bro, hvor det blev anslået at genoptagelse af godstrafikken blev vurderet til at koste 225 mio kr, da skinnerne skulle udskiftes. idet de var helt tilbage fra den tyske tid.

Kommunen ønsker en analyse

Tønder Kommune har imidlertid andre planer for banen end helt at fjerne sporerne. Man ønsker en analyse af mulighederne for fremtidig kørsel på strækningen, både til gods- og persontransport. Denne holdning har kommunen tidligere givet udtryk for i høringssvar til Trafikplan for den statslige jernbane.

I forbindelse med den grønne omstilling, vil man fra politisk niveau på landsplan gerne have at flere tager toget og at mere gods bliver transporteret på banen.

Prioritering af andre projekter

I en større regional analyse af infrastrukturønsker, som Udviklingsråd Sønderjylland (URS) gennemførte, blev Tønder-Tinglev banen ikke prioriteret. I stedet blev der sat fokus på projekter som dobbeltspor mellem Tinglev og Padborg, opgradering af Esbjerg-Nieböll banen og kapacitetsudvidelse af Kombiterminalen i Padborg.

Kommunen kræver afklaring fra Banedanmark

Tønder Kommune mener, at der er behov for en grundigere analyse af potentialet for Tønder-Tinglev banen, før der træffes en endelig beslutning om nedlæggelse. Man har derfor bedt Banedanmark om at redegøre for de fremtidige muligheder for strækningen og underbygge deres vurderinger med et solidt analysegrundlag.

Siden 2011 har der været en styregruppe, som har arbejdet for reetableringen af Tønder – Tinglev – Sønderborg banen. Den dag i dag kan man stadig finde lystavler, som blev benyttet tilbage i 2002, hvor banen stadig var i drift. Herunder ses et eksempel i Tønder, hvor disse stadig står 22 år efter.

Hvad betyder det for fremtiden?

Fremtiden for Tønder-Tinglev banen er fortsat uafklaret. Kommunens ønske om en analyse kan potentielt udsætte en endelig beslutning om nedlæggelse. Det er dog også muligt, at Banedanmark vil fastholde deres ønske om at lukke banen, hvis en analyse ikke viser et klart potentiale for fremtidig drift.

En genåbning af jernbanen vil kunne få vidtrækkende positive konsekvenser for både lokalbefolkningen og miljøet. For det første vil det betyde forbedrede transportmuligheder for borgerne i området, hvilket kan gøre det nemmere at komme til og fra arbejde, skole og fritidsaktiviteter. Især for personer, som er afhængige af offentlige transportmidler

Derudover kan en fungerende jernbaneforbindelse give et boost til det lokale erhvervsliv ved at lette transporten af varer. Dette kan være særligt relevant for virksomheder, der har behov for at transportere større mængder gods.

Men det stopper ikke der. En genåbning af banen vil også kunne bidrage til at reducere vores samlede klimaaftryk. Ved at flytte en del af transporten fra vej til tog, kan vi mindske CO2-udledningen og dermed gøre vores bidrag til at bekæmpe klimaforandringerne.

Og hvis banen ikke genåbnes, så er der stadig mulighed for at udnytte den eksisterende infrastruktur på en positiv måde. En omdannelse af banetracéet til en sti eller faunakorridor kan nemlig være med til at styrke den lokale biodiversitet og skabe nye rekreative områder for borgerne.

En endelig beslutning om Tønder-Tinglev banens fremtid vil have stor betydning for både Tønder Kommune og regionen som helhed.

Related Posts

Så kommer der billigere nettariffer

N1 sænker elpriserne med op til 59% i december og 21% i 2025 Jyske husstande og virksomheder kan se frem til en mindre elregning i det kommende år. Elnetselskabet N1…

Vindere ved Erhvervslivets prisuddeling 2024

Tirsdag aften havde Tønder Kommune og Tønder Erhvervsråd samlet ca 230 fra erhvervslivet til den årlige prisuddeling. Vi bringer her hvem der vandt de enkelte priser og større artikel fra…

Fik du læst disse artikler?

Så kommer der billigere nettariffer

Så kommer der billigere nettariffer

Vindere ved Erhvervslivets prisuddeling 2024

Vindere ved Erhvervslivets prisuddeling 2024

Markant kommunalpolitiker har valgt ikke at genopstille til KV25

Markant kommunalpolitiker har valgt ikke at genopstille til KV25

Tyveri af hjertestartere i Vejen – Politiet efterlyser hjælp

Tyveri af hjertestartere i Vejen – Politiet efterlyser hjælp

Heimathafens badehotelprojekt på Lakolk formentligt skrinlagt

Heimathafens badehotelprojekt på Lakolk formentligt skrinlagt

Underviser Det blå Gymnasium Tønder

Underviser Det blå Gymnasium Tønder