Grøn omstilling af vejtransporten kan spare Danmark milliarder
En ny beregning fra EA Energianalyse for Rådet for Grøn Omstilling viser, at en hurtigere overgang til grøn vejtransport kan spare det danske samfund for 7,1 milliarder kroner i 2040.
Ifølge rapporten ‘Ren energi – indenfor planetære grænser i 2040’, som offentliggøres den 30. september 2024, er transportsektoren stadig stærkt afhængig af fossil energi, primært olie.
Behov for fuld elektrificering
Rapporten understreger nødvendigheden af fuld elektrificering af vejtransporten og en hurtigere udfasning af fossilbiler for at opnå et energisystem inden for de planetære grænser i 2040.
Økonomiske fordele ved grøn omstilling
Selvom el-køretøjer ofte er dyrere i indkøb, vil de på sigt være billigere at køre i samlet set, især for køretøjer, der kører langt som el-lastbiler, mener Rådet for grøn omstilling
For at nå målet i 2040 er det nødvendigt, at salget af fossilbiler stort set stoppes over de næste par år. I første halvår af 2024 udgjorde elbiler 65% af nysalget hos husholdningerne i Danmark.
Udfordringer ved elektrificering af vejtransporten
Der er fortsat betydelige udfordringer for biltransportområdet før at en elektrificering kan blive en succes. Her er nogle af de områder, som eksperter peger på:
- Infrastruktur: Der er behov for en omfattende udbygning af ladestationer for at imødekomme den stigende efterspørgsel på elbiler.
- Batteriteknologi: Udfordringer med rækkevidde, opladningstid og batteriets levetid samt miljømæssige konsekvenser ved batteriproduktion.
- Omkostninger: Højere anskaffelsespris på elbiler kan være en barriere for mange forbrugere.
- Forsyningskæde: Stabil forsyning af råmaterialer som lithium, kobolt og nikkel er nødvendig for batteriproduktion.
- Energiproduktion: Elektriciteten til elbiler skal komme fra vedvarende energikilder for at være virkelig grøn.
- Forbrugervaner: Skepsis over for elbiler på grund af bekymringer om rækkevidde og opladningstid kræver oplysning og incitamenter.
“Overgangen fra forbrændingsmotor til elmotor i vejtransporten er et stort skift, men har mange store fordele. Det muliggør, at vi hurtigt kan få vedvarende energi ind i sektoren, samtidig med at det er en meget markant energieffektivisering, der samtidig markant mindsker luft- og støjforurening i byerne,” udtaler Jeppe Juul, transportpolitisk chef i Rådet for Grøn Omstilling.